Anda adalah tetamu ke blog ini.

Isnin, 6 April 2020

Telescopic Pneumatic Mast

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Akhirnya pneumatic mast yang digunakan pada van MARES telahpun dapat dijual. Duit dari jualan dapat digunakan untuk menggantikan bateri van yang telah kong dan menukar ke empat-empat tayar yang baru.

Pneumatic Telescopic Mast ini asalnya adalah dipasang pada kenderaan penguatkuasaan spektrum SKMM dan jika tidak salah saya berharga hampir RM28K seunit. Tetapi bilamasa kenderaan ini ditender pada lelongan awam, ramai pembeli yang membuangnya kerana ingin mengurangkan berat kenderaan.

Mujur ada pemilik yang sudi menjual pada MARES pada harga yang boleh dikira sangat berbaloi. Asalnya kami merencanakan Mast ini dipasang pada bahagian belakang Van dan cecara kawalan boleh digerakkan naik dan turun tetapi kerana struktur kenderaan tidak mengizinkan pesangan tapak bagi menyokong mast ini yang berat nya hampur 30kg. 

Alternatif yang ada ialah kami merekacipta tapak yang boleh disendal oleh tayar van dan memegang mast ini. Mujur Jackie, kontraktor besi dari Subang Jaya mempunyai pengalaman luas dalam pembinaan struktur sebegini untuk tentera dan bomba membinanya.

Setelah 3 tahun memiliki Mast ini, penggunaannya tidaklah mesra kerana faktor berat dan perlu menguba dan memasang yang memerlukan tenaga yang kuat, kami menjualnya pada seorang pembeli dari pahang.

Sedikit spesifikasi mast ini ialah ianya buatan Will-Burt US, didatangkan dengan motor pam pneumatic 240V dan apabila dinaikkan sepenuhnya setinggi 6 meter. Dengan kekuatan boleh mengangkit sehingga beban 100kg. Kini kami lebih selesa mengoperasikan PU10 yang lebih ringan dan mudah dikendalikan oleh 2 orang sahaja. Gambar dibawah diambil semasa acara Konvensyen Radio Amatur di Politeknik di Kuantan beberapa tahun lepas.


Antena Yagi yang dinaikkan separuh dari keupayaan Mast.


Pam motor pneumatik yang dibekalkan sekali.


Military spec.


Perhatikan ianya disertakan sekali dengan tapak heavi duty untuk dipasang di belakang kenderaan.


Pam nya


Wayar ini ialah sefety valve bagi tujuan mengeluarkan tekanan udara bagi tujuan menguncupkan mast dan locking mast dari terlucut jatuh.


Model dan spec


Complete set.


Jacky sedang membina tapak pemegang mast ini.


Boleh berdiri kukuh.


Kenderaan hitam disebelah merupakan kenderaan asalnya milik SKMM dimana mast ini dipasang. Perhatikan kaedah mast ini berdiri kukuh dengan tapaknya disendal oleh tayar van.

Terdapat banyak lagi mast yang sesuai untuk dioperasikan di lapangan ketika field day atau operasi. 

73!


Related Posts with Thumbnails