Anda adalah tetamu ke blog ini.

Isnin, 6 April 2020

Kenangan CW

Catatan lewat malam....

Saya sudah tidak mempunyai kesempatan untuk hadir mengikuti peperiksaan kod morse sejak sekian lama sejak saya berpindah ke johor bahru.

Kisah nukilan sahabat pena saya di bawah membuatkan fikiran saya melayang jauh teringat bagaimana beberapa sahabat2 senior ham radio berusaha mewujudkan semula ujian CW selepas hampir 6 tahun selepas CMA1998 berkuatkuasa sepi tanpa berita.

Pelbagai usaha dijalankan oleh 9M2RS, 9M2SZ, 9M2ZC, 9M2RI, 9M2GL, 9M2AU dan beberapa lagi sahabat memohom skmm mengadakan peperiksaan tetapi senyap begitu sahaja.

Hinggakan ada usaha memenuhi kehendak peraturan itu sendiri dengan menduduki peperiksaan CW kelolaan organisasi yang diiktiraf seperti Sekolah Semboyan ATM. Tiba2 SKMM akur dan bermula lah peperiksaan pertama CW buat radio amatur malaysia selepas 1997.

Beberapa stesen ketika itu telah pun mengadakan kelas secara intensif seperti 9M2ABC, 9W2KW (kini 9M2KMW), 9W2JPJ (kini 9M2CIA.. dan tidak perbaharui) dan banyak lagi samada di freq 9M2RUK malam tertentu (kelolaan Allahyarham 9M2GL) ataupun Kelab Mares Lama di Bukit Persekutuan. Tidak lupa bekas cikgu2 dari KD Pelandok yang sama turun mengajar seperti Arwah Pak Nasir 9M2NNL dan banyak lagi.

Kini CW sudah hampir ke penghujungnya sebagai syarat menaikkan taraf lesen radio amatur di malaysia. Nostalgia melalui keseronokkan belajar untuk lulus ketika dulu ternyata suatu kenangan yang sangat manis buat kami generasi terakhir lulusan Kod Morse di malaysia.

Circa....
Related Posts with Thumbnails