Anda adalah tetamu ke blog ini.

Khamis, 18 Januari 2007

Simbol kerakusan di laman rumahku

Hai... jumpa lagi sahabat-sahabatku..

Seperti malam-malam yang lepas saya masih kepenatan setelah seharian membanting tulang 4 kerat ini menaiki motosikal mengelilingi lembah kelang. Banyak surat-surat yang belum diselesaikan.



Di luar sana hujan masih menggila, belum ada tanda-tanda hujan akan seriat. Dalam gempita cahaya kilat di luar sana ternampak susuk tiang monumen yang menggemparkan jiran-jiranku. Apa yang saya maksudkan ialah antenna loop yang terpacak diluar sana. Ketika mula-mula ianya diletakkan di laman, banyak jiran-jiran saya bertanyakan apakah benda ini. Ada pula yang perli kan saya dengan mengatakan ianya adalah simbol Klux Klux Klan.. hahahaha... dan ada yang menyarankan supaya ditambah simbol anak panah ke bawah pada loop itu. Hummm... macam simbol seks lelaki hehhehe.. :)


Apapun yang jiran-jiran saya kata, ianya tidak pernah mematikan semangat hobi saya.


Ianya bermula dengan masalah yang saya hadapi iaitu ruang antena yang terhad. Dalam memikirkan alternatif yang terbaik, saya teringat pengalaman saya ketika SWL dan setelah mendapat tiket menyertai hobi ini. Saya seringkali mendengar stesyen-stesyen amatur memperkatakan tentang Loop antena. Hinggalah pertemuan saya dengan 9MsSX En. Sato. Beliau memperkenalkan saya dengan antena Magnetik Loop milik beliau. Dan selepas itu acapkali saya memantau beliau ke udara, suaranya akan lebih mengatasi dari stesyen lain. Walaupun saya berada di Medan, perkara yang sama berlaku.


Dari peristiwa ini saya mendapat idea bagaimana membangunkan antenna yang praktikal sekiranya menghadapi masalah ruang yang terhad. Untuk pengetahuan rakan-rakan En. Saito tinggal di flat manakala antenna loop beliau di pasang pada beranda flat, betul-betul tepi tingkap.


Bagi projek ini, bahagian yang paling sukar didapati ialah variable kapasitor. Jenis kapasitor ini adalah dari jenis kapasitor voltan tinggi yang banyak terdapat di dalam radio-radio Collin Valve dan juga antenna tuning unit. Setiap bilah kapasitor mempunyai jarak yang besar. Ini kerana apabila ianya berkendali, ia dapat memisahkan elektron dari merentasi secara langsung. Jika anda menggunakan varriable kapasitor yang rapat setiap bilahnya, potensi arka (percikan) elektrik boleh berlaku seterusnya memberi potensi kerosakan pada pesawat anda.


Di bawah ini ialah variable kapasitor yang saya gunakan


Ianya di pateri ke badan loop


Rupa loop yang telah siap


Loop yang paling besar menggunakan bahan tembaga paip penghawa dingin manakala loop yang kecil adalah menggunakan kabel RG58. Loop yang kecil tidak bersentuhan dengan loop yang besar.

Oleh kerana nafsu, saya menukar loop yang kecil dengan tembaga.


Penyambungan kabel


Loop yang telah siap di tingkat upaya


Walaubagaimanapun ianya menjadi satu mimpi ngeri buat saya apabila mencubanya. Pada keesokkan paginya saya setelah semalaman TX, saya dapati mata saya mendapat simpton Konjunitis. Mata merah tetapi tidak berair. Menjelang malam, saya hilang penglihatan dan mata saya membengkak. Saya di tahan di wad Hospital Putrajaya pada malam itu.


Ini lah penangan loop antenna, kesilapan saya ialah memancar dengan antena tersebut dipasang di dalam bilik!. Dengan stesyen dari jepun 4-8 dengan hanya 5watt!! 2 hari selepas pulih dari terdedah pada medan RF terlampau, saya memasang antenna tersebut di luar rumah. Kesan yang ketara dapat saya lihat ialah apabila TX, antenna ini dapat menghidupkan lampu kalimantang jiran yang telah di Off kan!! Dashyat!!


Teringat satu peristiwa seorang rakan ham senior dari Nibong Tebal iaitu 9W2FL yang pernah mengalami perkara yang sama, malahan beliau mengalami melecur di kulit!! ketika mengendalikan antena ini.


Selepas itu saya mengambil inisiatif menjarakkan orang ramai dan saya ketika mengendalikan antenna ini. Perlarasan variable kapasitor tidak lagi secara manual tetapi dengan menggunakan Low RPM motor dan dikawal melalui kabel dari dalam bilik. Alhamdulillah, tiada lagi kesan yang buruk berlaku... :).


Permandangan antenna ini di luar rumah




Komen saya, loop antenna adalah antenna yang terbaik di kalangan koleksi antenna homebrew saya, nilai Q yang tinggi dan berkuasa tinggi. Walaubagaimanapun rakan-rakan dinasihatkan berhati-hati terutama bermain dengan RF bagi rakan-rakan yang belum dapat anak lagi hehehehe.. Jika anda berjaya membangunkannya, anda pasti merasai kehebatan antenna ini :), Selamat maju jaya....!!!! 73!!

P/S: Saya suka lihat apabila kapasitor dia sparkling, api biru siot!! ngan mampu hidupkan lampu kalimantang!! :)
Related Posts with Thumbnails