Anda adalah tetamu ke blog ini.

Khamis, 18 Januari 2007

Digitalkan hobi mu

Assalamuailaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca yang di hormati.

Siang tadi saya dikejutkan dengan panggilan dari seorang amatur yang amat saya kenali. Setelah sekian lama saya tidak berjumpa dengan beliau. Ketika dulu semasa saya masih remaja saya pernah memanggil beliau dengan elaran pakcik. Tetapi apabila usia ini sudah meningkat setaraf dengan usia berpangkat bapa orang, gelaran tersebut agak sukar untuk saya sebut. Takutkan terguris hatinya :), jadi saya acapkali mengulangi nama beliau dengan gelaran Encik.

Rupa-rupanya beliau bertanyakan tentang Interface untuk aktiviti SSTV, RTTY, Radio Packet dan PSK31 (Amtor+Pactor) berdasarkan Kad Bunyi Komputer (tahukah anda bahawa kad ini juga boleh digunakan untuk echolink dan eqso?). Ah! sudah lama saya tak melihat-lihat stok lama yang telah saya buat.

Sebenarnya untuk pengetahuan rakan-rakan saya pernah menjual kecil-kecilan membuat interface ini. Alhamdullillah, profit yang telah saya hasilkan pun cukup banyak! Terdapat beberapa variasi yang saya buat. Selain interface biasa ini saya juga pernah membangunkan radio modem berdasarkan tempahan. Walaubagaimanapun radio modem sekarang agak susah dibangunkan kerana terdapat satu chipset di dalamnya yang sudah tiada di pasaran.

Dibawah ini saya sertakan litar ringkas untuk membina perantaramuka antara radio dan komputer anda. Diharap ianya dapat membantu. Saya tidak akan mengulas panjang kerana terdapat banyak laman web yang menerangkan tentang ini :).


(sumber : dah lupa link dia)

Okla... jadi, ada beberapa koleksi gambar interface saya. Yang di bawah ini merupakan Versi ke 4. Interface ini fix mengikut model yang dibangunkan. Maksudnya jika pelanggan meminta model ke ICOM 746, maknanya interface itu terus ke soket khas Icom 746 sahaja. manakala lampu penunjuk TX sahaja yang ada.

Bahagian yang bersambungan ke komputer


Interface yang telah lengkap


Tombol kawalan Data In dan Data Out


External speaker untuk memantau aliran data


Interface yang telah siap di jenamakan hehehe :).


Dan tiga tahun berlalu setelah melalui beberapa versi, saya dapat membetulkan beberapa ralat akhirnya saya telah menyiapkan interface terlengkap. Versi yang seterusnya memasukkan elemen soket ptt pada interface dan perlindungan 100% transformer bagi memisahkan antara radio dan komputer seterusnya mengelak kerosakkan disebabkan aktiviti perantaraan ini. Saiz interface juga berjaya saya kecilkan. Lampu led interface berfungsi dan transmit juga ditambah agar kawalan yang efektif dapat dipamerkan. Selain soket ptt, soket external speaker ditambah bersama-sama suis ringkas.

Interface kali ini tidak lagi menggunakan fix kabel tetapi menggunakan soket biasa. Pengguna boleh membina sendiri kabel tambahan ke radio yang lain dengan mudah. Dalam erti kata interface ini boleh digunakan pada semua radio. Pastikan manual diperolehi semasa pembelian.
Di bawah ini ialah gambar interface versi 6. Versi terbaru ialah 6.8, insyallah saya akan paparkan gambarnya akan datang. Interface buatan saya ini alhamdullillah waktu saya usahakan kecil-kecilan berjaya terjual diserata Malaysia. Malahan negara tetangga Indonesia dan Brunei pun ada yang memesannya :).

Gambar lengkap


Perhatikan soket external speaker


Soket ke radio bobeh ubah (tidak fix seperti model sebelum ini)


Soket ke radio model Yaesu VX5R


Setiap pembelian kali ini disertakan CD


Demikian... diharap para pembaca dapat mencuba homebrew interface ini sendiri. Kos yang murah dan inilah projek elektronik yang paling mudah dalam bab-bab melibatkan komponen dalam hobi ini. Jika berjaya, selamat datang ke dunia digital ham radio!! 73!!
Related Posts with Thumbnails