Anda adalah tetamu ke blog ini.

Isnin, 15 Januari 2007

Aiseh.. hujan lagi hari ni

Jumpa lagi...
Hujan lebat juga kat umah ni tadi, risau gak kalau-kalau air masuk ke dalam shack melalui kabel. Sambil-sambil melihat kat luar tu saya memeriksa kembali fail-fail gambar dalam pc ni. Banyak yang belum backup. mmmmm.... ada gambar yang baik ni untuk diolah.

Kebetulan pula terbaca email dari kawan-kawan sehobi mengenai 10m band yang saya kira boleh digelar sebagai band pemalu hehehehe... Bukan apa, sudah banyak artikel mengenainya dipaparkan di internet. Di Jepun, banda ini agak popular dan terserlah aktivitinya bila propagasi wujud. Mungkin di malaysia tak ramai rakan-rakan amatur yang berkeupayaan memancar di freq ini atas dasar peralatan pemancar mungkin. Apapun, lambat laun Band ini akan aktif juga, cuma masa yang akan menentukan.

Saya alihkan freq ke ke 28.202Mhz, wah... ada orang bermain CW!!...
Oklah, apapun mari kita mulakan langkah pertama. Antenna? apakah antenna yang sesuai. Jangan pening-pening kepala memikirkan antenna yang sofliskated atau kormersil. Antenna dipole sudah memadai.
Dipole? saya teringat beberapa bulan lepas saya ada bercadang membangunkan sebuah antenna yang boleh melangkaui semua band HF? Wow!!... tapi bagaimana? Dengan carian Google.com saya bertemu dengan satu bahan menarik iaitu Multi trap Dipole di laman ARRL. Dengan bantuan 9M2RS, saya dapat mengakses dokumen tersebut dan bersedia menghabiskan masa lagi dengan projek amatur heheeheh.......

Sebenarnya, satu antenna dipole yang diukur panjangnya mengikut sesuati freq yang dikehendaki terhad pada satu-satu band. Dengan menggunakan trap, kita dapat membuatkan antenna tersebut berkendali pada band-band yang lain. Agak sukar saya terangkan satu persatu tetapi rasanya ianya akan mudah jika pembaca mencuba membinanya sendiri. Pengalaman hanya datang melalui praktikal, kefahaman melalui teori dan kejayaannya hanya dari mahu atau tidak sahaja.
Oh, berkaitan dengan gambarajah di atas ialah asas sebuah antena dipole bagi 1/4 gelombang. Balun yang dinyatakan di atas ialah jika para pembaca menggunakan kabel bernilai 50 ohm. Galangan (Impedance) bagi sebuah antenna dipole ialah 300 ohm, iaitu sama seperti kabel ribbon TV. Bagi membetulkan nilai galangan maka Balun digunakan. (Perkataan Balun berasal dari Balance-Unbalance, ia membetulkan galangan sesuatu talian penghantaran)

Di bawah ini ialah antenna dipole buatan tangan saya berdasarkan artikel Multiband Trap Dipole dari majalah QST. Saya memilih matching 20m dan 40m sebagai tengah. Membuat dipole adalah mudah (antena termudah untuk dibina) tetapi trap, anda perlukan sedikit peralatan bertukang.

Pandangan dalam




Pandangan Depan



Siap



Trap di balut dengan tape

Manakala setelah trap yang telah siap di siap akan di gandingkan ke dipole sebagaimana di bawah:



Salutkan ianya dengan hot glue supaya tiada air atau kelembapan tidak masuk kedalam coxial cable dan menjejaskan nilai kapasitan dan aruhan (induktan). Dan.... ianya di uji!!



Perhatikan di bawah, saya menggunakan balun kormersil kerana saya menggunakan kabel 50 ohm. Walaubagaimanapun balun homebrew adalah terbaik pada pendapat saya... kerana murah :)


Keputusan dari antenna homebrew dengan trap ini memberi hasil yang memuaskan. Untuk 40m SWR 1.3.2 dan 20m SWR 1.2.1... manakala 80m dan 10m agak kurang memuaskan. Walaubagaimanapun iaitu adalah normal kerana trap yang digunakan memang utuk band-band tersebut. Untuk meliputi band-band yang lain, saya mungkin perlu menambah beberapa trap lagi sebagaimana di laman ARRL dan Coax trap
Walaubagaimana pun digalakkan para pembaca mengendalikan antenna dipole yang akan lebar (wideband) digunakan bersama-sama dengan antenna tuner.
Eh.., pastikan antenna tuner anda adalah sesuai untuk T-Match!!


Demikian.. jika ada dikalangan pembaca tertanya-tanya bagaimana saya memperolehi nilai kapasitan dan induktan pada trap yang dibangunkan. Saya akan tinggalkan persoalan apakah peralatannya?
A) Wattmeter
B) Dipmeter
C) SWR meter
D) Meter lain?nyatakan.

Selamat menjawab!! :)

Terima kasih atas bantuan 9M2RS atas bahan-bahan dan sokongan. Juga terima kasih pada 9M2BA atas nota lama tapi bermakna yang diberikan.. :) adios!!
Related Posts with Thumbnails