Anda adalah tetamu ke blog ini.

Sabtu, 20 Januari 2007

Kotak hitam misteri di atas mejaku

Hai, assalamuailaikum dan salam sejahtera rakan-rakan semua!!

Malam ini saya kehabisan ubat. Risau-risau juga kalau-kalau ada perkara yang tak diingini berlaku malam ni. Sambil terduduk seketika di 'shack' usang saya malam ni, tangan ni gatal-gatal menala ke beberapa frequensi HF yang senyap sahaja..mungkin propagasi tidak menyerlah lagi. Menanti hingga jam 2 pagi belum tahu lagi. Jika dulu saya mampu bertahan hingga ke pagi ber'DXing' tetapi sejak umur ini dimamah usia agak sukar saya teruskan. Entah bagaimana tersentuh satu kotak misteri berwarna hitam... Wah! ada cerita menarik yang terbayang di kepala saya untuk menulis.

Segala-galanya bermula apabila saya membina sebuah antena dipole untuk 40m band. Apa yang saya alami ialah antena yang saya bangunkan tidak 'match' dan bacaan SWR yang tinggi. Hasilnya apa ketika berkendali di mode SSB, kuasa yang keluar dari pesawat saya tidak 100%.

Bagaimana saya harus menipu pesawat saya yang antena saya benar-benar 50 ohm? supaya 100% kuasa pemancaran dapat dikeluarkan?

Dari sini wujudnya idea menggunakan Antena Tuning Unit (ATU) (http://en.wikipedia.org/wiki/Antenna_tuner) . Terdapat pelbagai ATU di pasaran, dari model MFJ hinggalah LDG. Semuanya mempunyai kelebihan masing-masing. Dengan harga yang agak mahal sudah tentu ramai yang mencari alternatif yang murah.. apa kata ATU homebrew? :>)

Cuba-cuba gunakan carian di google.com tentang homebrew ATU.

Dan dari sini bermulalah misteri kehadiran kotak hitam itu...... hehehehee..

Disebabkan kos memiliki sebuah ATU yang agak tinggi, saya bercadang membina sendiri ATU. Konsep yang saya pilih ialah gandingan Variable coil dan variable kapasitor. Atu ini meliputi 80m hingga 2m! Wow!! :) Ringan dan mudah ditala.

Berikut ialah beberapa gambar ATU buatan saya.

Gambarajah ATU saya


Pandangan depan


Walaubagaimanapun ATU ini mempunyai 2 penunjuk bacaan iaitu meter dan LED. Meter yang saya gunakan ialah yang saya perolehi dari pesawat Racal tentera. Meter ini boleh menunjukkan 2 keadaan iaitu kuasa output dan nilai SWR. Penalaan dilakukan hingga meter turun menunjukkan sifar. Manakala konsep LED sebagai penunjuk bacaan kuasa maksima yang dikeluarkan oleh pesawat. Ini bermakna ATU ini boleh dikendalikan dalam keadaan portable dan dalam keadaan gelap. LED akan menjadi semakin terang semasa penalaan menunjukkan kuasa semaksimum dicapai. Terima kasih 9M2RR atas teori yang ditunjukkan tentang konsep LED dalam projek kali ini. Anda juga boleh mencuba dengan menggunakan mentol lampu biasa, ia boleh menunjukkan status kuasa yang dikeluarkan oleh radio anda. Bagaimana? insyallah jika masih ada hayat, suatu hari nanti saya akan coretkan di sini.

Meter khas diambil dari Radio Racal Tentera


Pandangan belakang ATU


Pandangan sisi ATU (lubang tengan ialah Grounding)


Pandangan atas ATU


Dan yang paling istimewa ialah Variable Inductant yang saya gunakan (roller emas)


Demikian ATU buatan sendiri. Kos hanya sekitar RM30 sahaja untuk roller yang saya perolehi di Lokin Ipoh manakala variable kapasitor saya perolehi dari Rope Walk (lorong Kulit) Penang. Meter juga diperolehi dari Lokin. Manakala terdapat satu lagi konsep ATU tetapi buatan homebrew sahabat saya dari Kuala Lumpur.

Rajah litar ATU beliau


Gambar hadapan ATU (90% siap ketika itu)


Pemandangan dalam ATU


Pemandangan belakang ATU


Hmmmm.... apa kata anda semua? Apa yang sukar didapati ialah variable kapasitor terutama yang mempunyai gap bilah yang besar. Ini dapat mengelakkan arka (sparkling) dan ATU dapat mengendalikan watt pemancaran yang tinggi. Induktant boleh dibangunkan sendiri dengan melilit pada suatu objek khusus. Pastikan ATU anda dibumikan (grounding) dengan baik untuk memastikan ianya dapat berkendali dengan tepat. Apa yang penting ialah mencuba dulu. Blog saya mengajak rakan-rakan mencuba projek-projek ham radio seperti ini dengan maksud pembelajaran, pemahaman, pengurangan kos dan yang penting menikmati (enjoy) hobi ini. Selamat maju jaya!!! 73!

P/S: Tahukah anda, ATU yang dijual terdapat 2 jenis. Satu ialah jenis L dan satu lagi jenis T. Jenis L hanya dapat menala antenna dari jenis long wire, whip dan vertical SAHAJA. Dan jenis T hanya dapat menala antena dari jenis Dipole, Yagi dan sejenisnya SAHAJA. Jadi pastikan anda membaca dulu spesifikasi sebelum membeli. :)
Related Posts with Thumbnails