Anda adalah tetamu ke blog ini.

Selasa, 1 Disember 2009

Mencari barangan radio amatur di Beijing

Assalamulaikum dan salam sejahtera.

Saya baru pulang dari berkunjung ke rumah 9M2MGL... panjang lebar berbicara dengan beliau. Sampai saja di base station saya di Bukit Mertajam, kaki saya yang kesakitan dek Ghout masih berdenyut sakit menekan pedal minyak sepanjang perjalanan. Aduss... jom saya lengkapkan tajuk di atas.

China mempunyai rejim yang tegas tentang penjualan dan pemilikan radio ketika dulu. Ini terutama radio HF. Baru-baru ini sahaja kerajaan telah melonggarkan peraturan ini (semasa olimpik 2008). Bagi Ham radio Foreigner (disini disebut Alien) yang mahu mengendalikan pemancaran radio amatur di China bagi tempoh pendek akan hanya boleh berkendali di kelab sahaja dan diawasi. Callsign macam biasa la.. BY****/9m2mgl misalnya. diplomat, alien tertentu yang tinggal lebih satu tempoh tertentu sahaja akan dipertimbangkan callsign penuh tempatan. dari segi perlesenan kelas.. ianya mirip US.

Sentimen kawalan boleh dilihat pada penjualan radio dimana majoriti hanya menjual radio VHF/UHF handie talkie sahaja. Sukar melihat radio mobile dijual. Bagi HF, hanya kedai tertentu yang dilesenkan dengan mempamerkan simbol tertentu boleh menjualnya. inipun dengan stok yang terhad (menurut salah satu kedai yang saya tanyakan).

Pertamanya kredit pada BG1MIE Mr. Min Wojteq atas bantuan beliau hingga saya sampai ke Plaza komunikasi yang terletak berhampiran Universiti Of Peking. nama Plaza ini ialah Dahua Shenzhou Communication Market. terdapat 3 lagi gedung yang ada menjual perkakasan radio amatur tetapi hanya ini sahaja saya sempat lawati. Perjalanan saya ke sana melalui MRT melengkapkan pengembaraan saya atas minat hobi radio amatur... dunia tanpa sempadan.





Petunjuk arah dalam MRT banyak membantu saya mencari


Kebetulan ianya terletak antara persilangan laluan MRT no. 10 dan no. 4. Amat mudah mencarinya.

Di stesen ini saya turun.

Inilah rupanya bangunan yang mengandungi beberapa kedai menjual peralatan radio amatur.


Antara iklan-iklan dari beberapa jenama terkenal... kecuali Spender buatan Thailand hehehe.


HYT, Kirisun dan cap-cap ayam yang lain. Jenama-jenama lain ada juga disini tetapi tidak seperti di Shenzen yang terang-terangan menjual barangan tiruan atau rebrand seperti ICOM, Yaesu, motorola dan Kenwood. GP338 Plus tiruan sebijik cam original...


lagi iklan-iklan di bangunan...

Antara kedai terawal yang saya sempat shoot. banyak gak aksesori... belum rambang mata hehehee..


Yaesu FT897 berharga RMB5300. Boleh tahan jugak harganya.. Di China tidak dikenakan GST seperti Singapura.



CW key bersalut emas??? tidak hehehe.. cuma contact point ajer. Menurut pemilik kedai, CW ini adalah didatangkan di bawah jenama Yaesu.


KYD, nama yang hampir mirip HYT yang sudah establish... majoriti kedai menjual handie talkie UHF,VHF, dan Trunking. Bukan KYT yerr.. OK OK OK hehe..


Spectrum analyzer..



Lagi kedai


Pandangan Lorong-lorong kedai dalam kompleks yang menjual barangan radio..


Lagi kedai menjual aksesori


kedai menjual aksesori dan handie sahaja..

manakala yang ini kedai yang mengkhususkan menjual jenama kenwood.

radio-radio lama... jika anda bekas warga 9M2PIC (kini 9M4CPO) maka radio ini pasti ada kenangan buat anda.

Headset idaman... chepot ada memiliki set ini.

Salah satu jenama yang mengambil salin dari model IcomV85.

Yang ini ialah display holder untuk model yaesu FT8900, 8800 dan FT7800. hanya RMB10. Boleh la display panel radio anda di pasang pada dashboard atau mana-mana sudut yang sesuai dalam kereta.


Barisan handie talkie dari jenama Alinco


Tukang repair radio pun ada (bomoh radio). Tengah repair mobile transceiver.


power supply, repeater, tikar buluh, antenna etc.. apa lagi mau.


Kedai khusus menjual produk Alinco.


gambar-gambar yang pasti mengiurkan anda. Saya terpaku hampir 1 jam dihadapan cermin ni menatap satu persatu barangan idaman saya.


MFJ analyzer. aduss......ngak tidur malam gue!!!!

barisan mic yang panasss. Bikin hidup saya buncar. lagi-lagi bila mic SM-20 tersedia dengan connector ke radio saya. yaesu table mic untuk ft817 saya. waduh..


D-star... belum popular di malaysia. Kekangan kewangan dikalangan rakan-rakan radio amatur mampu buatkan teknologi ini tersekat tidak mengalir di malaysia.



Rotator Heavy duty.. owh bilakan ia akan jadi milik saya bersama yagi tersayang? (tower pun blum ada ;)

Saya terlupa membeli plat kenang-kenangan ini. Chinese Radio Sports Association (CRSA). Amateur radio disini diletakkan bersama-sama kategori sukan. maka dapatlah ia dinikmati oleh rakyat china, jika tidak mungkin ia ialah hobi terkawal menurut sahabat saya di sana. Kalau tidak, makin bertambah koleksi plat radio amatur negara luar dalam koleksi saya hehehee...


Model Alinco yang agak kecil dan comel. sebesar kad kredit.


Dan radio kesayangan saya... owh Yaesu FT 817 :D


Antara radio yang dijual... ada satu model yang mula menambat hati saya. Anda perasan?


ya... Icom IC 7200. Ia seakan-akan military set bila dipasang dengan pemegang dihadapan. Walaupun tidak kalis air atau military spec tetapi ia amat-amat menyerlah. saya rasa mula jatuh hati padanya hahahha.. harga yang disebut ialah RMB6300 tetapi saya tidak pasti adakah yang dimaksudkan ialah model ini atau Yaesu FT-450. Mungkin bila ke Hong Kong dan Singapore saya akan Double Check harga. ;)

Kedai yang menjual barangan jenama Yaesu pula.
Itu sahaja dari saya. Thank you Mr. Min Wojtec for your information. Cuma sedikit perbandingan saya tentang Zhongguancun, Glodok, Hong Kong, Sim Lim, Beijing dan Akihabara. Jika anda mahu membeli barangan radio, paling murah untuk transceiver ialah singapura atau Hong Kong. tetapi untuk aksesori seperti antenna, rubber duckie, teleskopik, getah2 pada radio sudah tentu glodok. Ini kerana atas faktor terdapat antenna homebrew tempatan yang dikormersilkan dengan harga yang amat kompetitif. Gazden misalnya.
Zhonguanchun banyak menawarkan handie talkie VHF dan UHF tetapi tidak HF. Pilihan jugak agak terhad melainkan anda ingin bereksperimen dengan handie talkie yang murah seperti HYT, repeater murah HYT disini banyak sekali. Tetapi Shenzen adalah tempat terbaik. handie talkie tiruan 3 biji hanya RM200 pun boleh dapat. ;)
Akihabara? dah la mahal kerana kadar pertukaran Yen yang tinggi.. transceiver untuk market jepun pula rata-rata telah lock pada freq tertentu yang hakikatnya kita perlukan. Misalnya di Jepun hanya boleh berkendali 144-146mhz, 146-148Mhz tidak boleh TX. Maka tidak berbaloi untuk membeli di sana.
just my 2 cent ;) mungkin ada rakan-rakan lain punyai pendapat mereka.
Selamat menghadapi persediaan awal muharam dan tahun baru 2010. Insyallah penutup tahun 2010 akan diisi dengan DXpedition Pengkalan Balak 2 minggu lagi.
Hingga kita jumpa lagi.. 73
Related Posts with Thumbnails