Anda adalah tetamu ke blog ini.

Jumaat, 13 Oktober 2017

Antena hombrew menggunakan antena FM radio

Siri jalan-jalan Jalan Pasar 12.
Baru-baru ini saya ke jalan pasar lagi untuk survey 19" rack bagi tujuan projek pertandingan Go Box yang bakal diadakan. Kesempatan melewati kedai-kedai lama di sini telah menemukan saya projek antena homebrew terawal yang pernah saya buat dan paling mudah selepas 1/4 wave antenna yang lepas.
Suatu ketika dulu rumah-rumah di Malaysia mempunyai beberapa antenna biasanya VHF dan UHF yang cover band bagi siaran TV. Manakala penerimaan radio FM juga merupakan pakej tambahan. Antenna FM ini yang dalam julat 88Mhz hingga 108Mhz kebetulannya berada tidak jauh dengan freq 144Mhz amatur dan masih boleh di 'tune' ke freq 2 meter amatur. Kepanjangan elemen ini ialah 1 meter dan boleh dikira 1/2λ dari 145Mhz.... kira dalam julat tolerate la...


Antenna lama ni....


Harga pun dah mahal sikit.. dah tak banyak


Gambarajah cara menyuap antena dengan balun



Coxial Balun 4:1



Kalau guna antenna TV, Boleh cover 2 band.

Antenna FM ini ialah simple Dipole dengan 'menyuap' ke antenna ini dari radio transceiver menggunakan kaedah coax balun 4:1 secara kebetulan ianya resonan pada freq 144Mhz tanpa perlu 'trim' kepanjangan antenna ini.
Tidak hairanlah ianya menjadi laris ketika tahun 90an dan awal 2000an di kalangan ham radio yang kaki homebrew, untuk dijadikan antenna base station. Ketika itu jika tidak silap saya berharga RM18 seunit antenna radio FM ini, ianya lengkap dengan bracket. Saya telah membinanya pada awal 2002 dengan bantuan 9W2ZV (Bob, ketika itu tinggal di Putrajaya) dan Pak Abdul Hamid Sulaiman 9W2TU serta pengukuran SWR ketika itu (saya tiada meter SWR) oleh Allahyarham Pak Dollah 9M2DS, bacaan di bawah 1.5:1. Dengan handy talkie Motorola GP2000 saya, antenna ini amat membantu saya ketika itu.
Terdapat banyak lagi kaedah yang boleh anda homebrew antenna ini dengan menggunakan apa saja bahan yang ada. Misalnya antenna TV seperti dalam link di bawah yang mana ianya boleh meliputi 2 freq iaitu 72cm dan 2m sekali.... 
Anda ingin mencuba? selamat homebrew 
73 
Related Posts with Thumbnails