Anda adalah tetamu ke blog ini.

Selasa, 22 November 2016

Lesen lama era peralihan Akta 50 kepada Akta 588


Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Kredit pada 9M2MGL saudara Man Tisu kerana share beberapa bahan sejarah tatapan ham.
Suatu ketika dulu ketika radio amatur mempunyai peraturan khusus di bawah Akta Telekomunikasi 1950 (Akta 50) Peraturan-Peraturan Radiokomunikasi 1995 ... takrifan seseorang yang ingin memohon lesen radio amatur hendaklah mempunyai 'sijil radio amatur' barulah boleh memohon lesen radio amatur.

Bagaimanakah rupa sijil ini? Sijil radio amatur ini merupakan pengesahan tentang kemahiran bakal pemegang lesen radio amatur untuk diperakui kemahirannya tentang radio.
Tetapi sebelum dari zaman itu... lagi sukar.. selepas mendapat sijil radio amatur (teori), calon perlu menunggu 1 tahun (masih belum boleh apply lesen) dan menduduki peperiksaan CW dan baru lah boleh mendapat lesen. Sehinggalah lesen B (9W) diperkenalkan dan ramai yang tidak melepasi CW memohon lesen. Antara contoh ham yang menunggu lama kerana halangan cw sehingga lah lesen B diperkenalkan ialah 9M2YRS (9W2YR) Pak Yob.

Ketika itu kuasa pemancaran hanyalah terhad 10watt PEP..... 

Bacaan lanjut boleh diperolehi di http://advanced-skynet.blogspot.my/2010/11/radio-amatur-malaysia.html

Dengan kehadiran CMA 1998 (Akta 588), Akta 50 kemudiannya dimansuhkan dan kaedah perlesenan radio amatur terletak pada pengkelasan ringkas dalam CMA 1998 manakala kuasa kaedah nya pula adalah mengikut kata putus dari Menteri atau Suruhanjaya (Akta 589). Tiada lagi Sijil Radio Amatur diperlukan. Memadai satu surat jawapan dari SKMM menyatakan lulus sudah boleh memohon terus Peruntukkan Radas.

Oleh demikian, syabas pada mereka yang masih setia kekal dengan hobi ini! terutamanya mereka yang datang dari zaman Jabatan Telekom.

Apapun layan koleksi sijil-sijil lama ini....


Rupa sijil radio amatur.


Ketika di zaman Jabatan Telekom dan Akta yang lama... Beginilah rupa lesen, seperti lesen TV terakhir hehehe.. 144-146mhz primary, 146-148 secondary tertakluk pada siapa yg diberi. Masa ni secondary banyak kormersil yang guna seperti LLN, Telekom.


Pada permulaan CMA 1998, perhatikan kelas dan kuasa pemancaran. Ianya dipanggil Peruntukkan Radas atau Aparatus Assignment. Masih tertakluk pada 144-148mhz. Kemudiannya UHF mula dibuka pada kelas B.


Dah makin bertambah sikit.. 6m, 70cm dan 10m band. Walaubagaimanapun 6m band masih terdapat TV broadcast be beberapa lokasi.


Bila dah naik kelas A.. banyak lah band yang boleh digunakan. 


Makin tahun, warna juga berubah.


Memasuki tahun terkini, walaupun bayar wang proses RM60 tetapi kena sendiri potong, sendiri lekat gambar dan sendiri laminate heheheh (perhatikan bucu kanan bawah AA). Oh, mungkin ini yang dikatakan self regulation hehehhe...



Warna berubah lagi..


Saya sempat menangkap gambar Sijil Radio Amatur Saudara Johnny dari Sarawak.

Saya sedikit terkilan kerana tak sempat untuk merakamkan lesen radio Allahyarham 9M2GL ketika hayatnya kerana saya ketika itu belum mampu memiliki kamera (kodak) sendiri ketika itu. Sekiranya dapat mungkin dapat saya kongsikan bagaimana rupa lesen radio ketika zaman British, Lesen Juru Operator Radio Kelas 1 Pelaut dan dokumen-dokumen sejarah yang lain.

Rujukan http://advanced-skynet.blogspot.my/2010/11/radio-amatur-malaysia.html

73!!


Related Posts with Thumbnails