Anda adalah tetamu ke blog ini.

Selasa, 1 November 2016

Jenama antena TV popular yang berasal dari Muar

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Februari yang lepas saya di tugaskan untuk berada di Muar selama hampir 1 bulan.. Kesempatan yang ada saya ambil untuk menyelusuri lebih mendalam pekan muar. Antaranya saya sempat singgah ke suatu premis yang menjadi sejarah mencorak trend antenna rumah-rumah di muar dan melaka, Jika anda memasuki kawasan selatan Johor pasti anda akan perasan kebanyakkan rumah-rumah di sana mempunyai antenna tv yang tinggi-tinggi... dan kilang inilah antara pemangkinnya.

Siapa sangka antenna jenama Tanaka yang banyak di pasaran malaysia dan adalah datangnya dari satu Industri kecil rumah kedai di muar.

Terdapat beberapa pembuat antenna tv jarak jauh di malaysia tetapi kini kurang 5 yang aktif. Dulu kalau tak silap saya 1 di pontian, 1 di muar.. 1 di melaka dan di Kl serta penang setiap satu... manakala pembuat aksesori booster juga hanya tinggal 1 juga di muar.

Menjelang perubahan penyiaran tv dari analog ke digital dan pindaan freq, industri ini juga bakal mengalami kesan yang besar. Generasi muda tidak lagi berminat pada perusahaan ini... yang tinggal hanyalah generasi lama keseorangan tanpa dibantu.... dan terpaksa kekal dengan teknologi sediada.

Pembuat antenna tv di Melaka khabarnya sudah sedia produks bagi freq digital kelak...

Saya sempat berkunjung untuk bertanya khabar pada uncle ni, yg juga sahabat karib 9M2DW (s.k).. rupa2nya beliau baru sahaja silent key 1 minggu yang lepas...

Perjalanan saya teruskan lagi mencari orang2 lama di muar.....


Pemandangan hadapan kilang antena tv ini.


Tanaka, nama jepun tetapi buatan malaysia


Antara elemen-elemen antena yang siap dipotong.


Beng Hock TV Servive, nama perniagaan.


Plastik pembalut antenna.


Pemandangan bengkel kilang ini. Perhatikan mesin plastik injection mould adalah dari model yang sangat lama.


Kabel yang digunakan.


Pekerja tempatan


Antenna meninggi dimana-mana ini banyak terdapat di selatan Johor. Ianya dipasang sedemikian rupa untuk menangkap siaran TV dari Singapura dan Indonesia.


Perjalanan saya seterusnya menuju ke Tangkak. Sampai sahaja di sana kilang yang saya tujui rupanya telahpun menutup operasi. Siapa sangka kilang Teletron, pembuat transformer dan Power Supply tidak dapat bertahan kerana penangan Chinna yang lebih murah.

Khabarnya pemilik kilang ini juga ialah Ham Radio dan saya ada menyemak persamaan kilang ini seperti ada kaiatan dengan kilang EKK yang juga mengeluarkan produk transformer.


Pemandangan depan kilang Teletrons, satu nama yang gah dalam produk bekalan kuasa di Malaysia.


Bil air terakhirnya terjatuh dari peti surat, saya masukkan kembali ke peti surat.

Bercakap tentang Transformer EKK,... ada satu rujukan yang boleh di baca :

Though 9M2BS has left us, his name is still alive. You go to electronic shops and supermarket and look for EKK transfomers. EKK stands for Ewe Kuan Kew. He was well known 9M2BS the co-founder of MARTS. The son and the grandsons carry on with the good name of those good old hams.

sumber 9M2AU :http://advanced-skynet.blogspot.my/2013/12/who-is-9m2bs-nine-mike-two-brown-sugar.html

Tak banyak produk elektrik elektronik terkenal datangnya dari ham radio yang minat dalam elektronik sebelum mengkormersilkannya, Prof. Ahmad Faizal 9M2DX ada menceritakan pencipta sensor CMOS adalah ham radio... produk MFJ juga Ham Radio dari Ipoh yang berhijrah ke US dan banyak lagi yang kita tak kenal...

Hingga jumpa lagi.. 73!

Related Posts with Thumbnails