Anda adalah tetamu ke blog ini.

Selasa, 29 Mei 2007

Pasar Radio Amatur


Assalamualaikum dan salam sejahtera buat para pembaca.

Minggu ini saya dikejutkan dengan informasi dari saudara Mutalib dan Fadhil mengenai idea menganjurkan Pasar Radio Amatur. dijangkakan akan diadakan pada minggu pertama bulan Julai. Syabas! satu usaha yang baik. Ianya mengimbas kembali kenangan ketika diawal penglibatan saya dalam dunia amatur. Jarang sekali jualan seperti ini diadakan.

Kali pertama saya menyertai aktiviti ini ialah anjuran ASTRA lewat tahun 2002. Lelongan antenna, perkakasan radio dan sebagainya ketika itu di hoskan oleh 9W2TQ. Ianya bertujuan mengumpul dana kebajikan ASTRA dan berjaya mencapai matlamatnya. Pada malam itu saya membawa pulang antenna teleskopik, antenna mobile, 3 biji bateri Kenwood 234 dan sebatang antenna rubber duckie dengan hanya RM50!! Wujud situasi menang-menang. Dari sini saya merasakan pasar radio amatur jika diadakan tidaklah merugikan malahan membantu para penggiat radio amatur memiliki perkakasan radio dengan harga murah disamping penjual pula berjaya mendapatkan 'value' barangan terpakainya.

Jika dibandingkan dengan negara Indonesia, aktiviti ini kerap diadakan. Ia mampu menolong rakan-rakan sesama hobi melengkapkan impian di hati. Tidak kira dari segi permilikan, pertukaran ataupun pulangan hasil. Pasar ini merupakan satu tempat dimana para rakan amatur menjual segala perkakasan peribadi yang mahu dilepaskan seperti transceiver, receiver, ATU, Final Amp, Antenna dan sebagainya. Malahan komponen elektronik yang bernilai untuk aktiviti homebrew juga dijual.

Jualan juga tidak terhad pada perkakasan terpakai malahan buku-buku, majalah berkaitan radio amatur, barangan homebrew dan perkhidmatan pemprograman radio atau penalaan semula radio juga boleh di jaja. Asalkan semua ini mestilah berkaitan radio amatur.

Saya akan kitarkan semula mesej di dalam mel petang tadi untuk tatapan para pembaca.:-

Sekarang kita bagi tumpuan pada jualan pada bulan Julai nanti. Saya harap pihak penganjur dapat memaklumkan pada rakan-rakan Marts dan ASTRA untuk ikut serta.

Last AGM di penang saya terjumpa 9M2TO iklankan Kenwood TS950 (wow!!) tip top condition dan Icom 706 Japan version + Tuner dengan harga berpatutan. Jgn lupa jemput beliau. Shah_Lawyer juga boleh iklankan HF transceiver beliau jika belum terjual.Lokman LRT juga boleh iklankan Mobile set beliau IC2200 dengan harga 'terbakar' hehehe.. Juga pihak penganjur jangan lupa ajak sekali Bapak Mas Syukur atau 9w2ZAJ buka satu boot.

Pak haji Rashid mungkin juga nak let go Roller ATU dan HF Final beliau 1000Watt, kalau tak silap saya dengan Tower dah Yagi Antenna sekali kot (please konform haji) hehehe..Pak Kamsol, mungkin ini masanya nak kemaskan almari anda, Alinco DR 70 HF + Tuner manual, wifi mat grid antenna dan sebagainya, handie dalam koleksi anda mungkin.. :p hehehe

Dr. Kamil mungkin ada antenna berbentuk bulat tempoh hari jenama MFJ Q ***** yang nak dijual? atau barang terpakai lain seperti ATAS 120 yang rosak tempohari sesuai dengan harganya.Dexter, dengan khabarnya awak nak jual antenna homebrew?Juga tidak lupa rakan-rakan yang lain yang ingin menjual antenna mobile yang tak pernah pakai. Atau speaker?Barang-barang yang ingin dijual tidak semestinya barang baru, ia boleh jadi barang terpakai, barangan homebrew (industri kecil dan belakang rumah hehehe), barang yang rosak tetapi ada potensi diperbaiki atau diubahsuai menjadi barang lain.

Juga pelbagai perkhidmatan seperti memprogram radio, membuat sticker. Juga T-shirt bercetak motif radio amatur atau cenderahati. Bagi peminat pengumpul pesawat pemancar amatur, mungkin boleh memperolehi handie yang jarang dilihat iaitu Icom W21AT dan 2iA, itupun jika rakan ini ikut serta.Pihak penganjur harap semasa ke semasa maklumkan dalam newsgroup ini dan newsgroup sahabat komuniti ham yang lain barang-barang 'panas' yang akan dijual untuk menyemarakkan suasana. Bateri? Interface Box? etc.

Selain penyertaan, bilangan pengunjung pada hari tersebut juga harapnya ramai... dengan pengiklanan yang berterusan disamping barang-barang tumpuan ramai pasti membantu.Lawati laman ini untuk membaca komen lajut saya tentang Flea Market."Masa untuk menentukan 'value' perkakasan radio anda" :)




Sedikit gambar dari koleksi saya, berikut ialah antara jualan rakan-rakan radio di beberapa aktiviti yang pernah saya hadiri.



Pelbagai Mic PTT handie, Dummy load dan antenna dijual.

Antena berjenama


Hingga jenama dari siam juga dijual


Juga pesawat pemancar pelbagai pilihan


Konsep jualan terbuka adalah cara terbaik bagi Pasar Radio Amatur


Untuk barang-barang terpakai juga boleh dijual dengan cara ini. Gambar dari aktiviti rakan amatur luar negara mungkin dapat memberi gambaran pada para pembaca.

Terbuka.. sambil bersantai..

Jika anda rasakan ianya boleh dijual, ayuh bawakan pada hari tersebut. Perhatikan, telefon juga ada nilainya :)
Komponen-komponen terlerai ini mungkin boleh menjadi bahan lain untuk di'homebrew' pada mereka yang kreatif. :)

Demikian tulisan saya. Jika anda berminat untuk menyertai Pasar Radio Amataur, sila hubungi Fahroe di fahroe(a)fahroe.com atau ninjaz_boyz(a)yahoo.co.uk . Saya mungkin agak kesibukan selepas ini untuk mengemaskinikan laman ini.
Hingga jumpa lagi 73!!


Related Posts with Thumbnails