Anda adalah tetamu ke blog ini.

Rabu, 20 Jun 2007

Malam mendengar radio

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Saya masih lagi agak sibuk untuk mengemaskini laman ini. Rasanya ini ialah posting terpendek saya. 2 minggu lepas saya ada menerima email dari seorang pembaca yang bertanyakan saya tentang Peperiksaan RAE. Maaf En. Ngatiman dari Kapar, persoalan anda terlalu lewat untuk saya jawab kerana peperiksaan RAE telah pun berlalu ketika saya menulis blog ini. Walaubagaimanapun mungkin soalan kedua anda mungkin boleh saya jawab.

Pertanyaan kedua beliau adalah berkisar tentang strategi untuk menguasai sekurang-kurangnya 40% soalan dalam RAE. Saya dimaklumkan bahawa kebelakangan ini kebanyakkan soalan dalam RAE adalah berkisar tentang Piawai Prosedur Pengendalian (Standard Operating Procedur atau SOP). Manakala soalan-soalan berkisar pengiraan telah dikurangkan. Terpulang pada tuan-tuan untuk memastikan yang mana yang harus difahami. Difahami?dan bagaimana menguasai SOP?.

Biasanya kita akan lebih mudah memahami sesuatu perkara tatkala ianya menjadi perkara yang kita selalu kita lakukan. Maka cara terbaik ialah mempraktikkan ia. Dan bagaimana sedangkan seorang yang belum mempunyai lesen mempraktikkan kerana mungkin ketiadaan medium? Nah, maka terdapat beberapa inisiatif rakan-rakan ham mewujudkan pelbagai cara. Ada yang mengadakan kelas-kelas SOP radio amatur, ada juga yang memperuntukkan suatu jaluran bukan amatur untuk memberi peluang SWL (takrifan yang sebenarnya merujuk pada pendengar siaran kormersil di gelombang pendek tetapi kini dirujuk sebagai peminat amatur radio belum berlesen) berbicara secara bebas sesama mereka dalam ruang lingkup SOP amatur. Dan ada juga mewujudkan hari-hari istimewa warga SWAL (takrifan yang sama seperti SWL tetapi merujuk pada pendengar khusus gelombang amatur) mempergunakan callsign radio amatur individu berlesen untuk berkomunikasi sambil dipantau oleh pemilik callsign terbabit.

Pada pendapat saya aktiviti ini ada baiknya berbanding keburukkannya. Tinggalkan keburukkannya....Yang pertama ia membantu membentuk keberanian individu SWAL berkomunikasi di khalayak ramai (diudara). Keduanya membantu membentuk individu supaya mampu berkomunikasi mengikut lingkup SOP yang betul melalui kod Q, tatacara mengendalikan komunikasi ramai stesyen, keutamaan-keutamaan dan yang penting menghindari 5 perkara dalam perbualan. Ketiganya membantu mempertajam kemahiran serta idea dalam komunikasi spontan dalam penyampaian. Ketiga-tiga ini mampu mempersediakan SWAL untuk menghadapi soalan-soalan SOP di dalam RAE.

Oh ya, bercakap tentang perkara ini saya masih teringat. Saudara Abd. Rashid atau dikenali dengan panggilan manja 9W2YR banyak menyimpan kenangan apabila memperkatakan tentang SOP dikalangan SWAL. Perjuangan beliau dalam memberi peluang anak-anak muda mendekati dunia radio amatur banyak bertitik tolak dari penganjuran malam SWL beliau. Saya masih ingat apabila pertama kali menetap di TTDI Jaya, saya diajak oleh rakan-rakan mengikuti malam SWL anjuran Pak Yob. Antara beberapa anak-anak muda yang berjaya mendekati alam amatur ini termasuklah saudara Shafik dan beberapa lagi rakan-rakan dari bidang 4X4 ketika itu. Antara gambar-gambar diera tersebut boleh dicapai di http://www.astra.org.my/gambar/pics01/gam_yopromeo.htm .

Itu gambar-gambar di era tersebut di Ibu Kota. Jika di Utara juga sama meriah.... malangnya saya tidak mempunyai koleksi gambar-gambar kenangan itu. Saya juga ada menerima kiriman email dari Shaharuddin tentang gambar-gambar malam SWAL yang lepas. Saya sertakan gambar malam tersebut untuk tatapan rakan-rakan.

Malam SWAL di Kelana Jaya anjuran Pak Yob dan warga Shah Alam


Malam itu aktiviti dilimpahi cahaya stadium Kelana Jaya


Sudah pasti ada pemerhatinya


Antara mereka yang hadir....



Dan mereka yang terpaksa 'bertugas' hehehehe...
Lalu berakhir di....
Dan berlakulah pertemuan sahabat yang terpisah......


Tumpuan pada SOP..... apa yang boleh...

dan yang tak boleh masa berkomunikasi...
Saya juga tertarik pada hasil buatan tangan rakan ini.

Sebuah transceiver boleh ubah yang kemas

Cantik

Dan lain dari yang lain

Demikian catatan perjalan saya kali ini. oh ya saya terlupa sesuatu. Buat Saudara 9W2BCT, kuatkan semangat anda. Harapannya mudah-mudahan anda cepat sembuh. Insyallah...


Beliau sempat tersenyum semasa lawatan Pak LT


Itu saja dari saya, masih banyak lagi tugasan yang harus saya laksanakan. Dua guni jagung yang saya beli semalam belum dibersihkan. Esok semua itu harus saya jual di pasar malam... Harapan saya moga-moga jualan jagung rebus saya malam esok memberansangkan berbanding minggu lepas. Sambil membersihkan jagung-jagung malam ni saya mendengar radio..... 73!!




Related Posts with Thumbnails