Anda adalah tetamu ke blog ini.

Isnin, 26 Februari 2007

Forest On The Air (FOTA)

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Terima kasih pada Amir yang sudi mengingatkan saya tentang blog ini. Saya hampir terlupa untuk mengemaskini blog ini.

Penat juga, percutian saya yang agak panjang di Pulau Mutiara agak memenatkan. Sempat juga saya ke sempadan asalnya untuk menyeberang ke Hadyai atas urusan hobi tetapi atas beberapa nasihat dari pegawai Imigresen di sana saya membatalkan hasrat. Petang itu saya pulang ke kampung dengan hampa. Sampai saja di rumah, Epon kawan lama saya sudah berada di Rumah. Alhamdullillah sepanjang saya pulang ke kampung hanya beliau saja sahabat saya yang sudi menemani saya. Epon seorang yang baik budi pekerti, rajin dan sentiasa positif. Walaupun sudah beberapa kali dimasukkan ke pusat kesihatan Jalan Perak dan Hospital Bahagia di Ipoh, beliau masih begitu... tiada perubahan. Beliau mengajak saya mencari siput Kapit di batu kawan.... Berbaloi, separuh guni hasilnya hingga air mula pasang.

Keesokkannya pula saya tidak mempunyai sebarang cadangan aktiviti yang harus dilakukan. Sahabat-sahabat lain sudah pulang ke bandar kerana cuti Tahun Baru Cina sudah habis dan tinggal saya di kampung. Apa nak buat yer? Oh.. terlupa saya, petang itu saya cepat-cepat membuat temujanji dengan En. Rahim 9M2RR untuk bertemu. Alhamdullillah beliau berkesudian menerima kedatangan saya walaupun sedikit lewat malam. Wah.. patutlah beliau jarang di udara rupa-rupanya sudah bertukar kecenderungan dalam hobi amatur :). Pertemuan saya pada malam itu banyak berkisar tentang sifat freq Mikrowave terutama C-Band. Banyak ilmu yang dapat saya timba dari beliau.

Mmm... apa lagi ya yang saya boleh kemaskini.. Ooo.. Forest On The Air (FOTA). Sebenarnya istilah ini tidak wujud dalam aktiviti amatur. Tetapi ia diungkap untuk mengambarkan yang aktiviti ini di adakan di dalam hutan. Baru-baru ini sebelum Tahun Baru Cina satu komuniti di Ibu kota telah menganjurkan FOTA bertempat di Wood Resort Ulu Yam. Beberapa rakan ham yang menganjurkan merupakan rakan ham kategori nostalgia buat saya. Melihat wajah mereka mengingatkan saya zaman-zaman kepayahan menjadi warga amatur di ibu kota diawal era MCMC.

9W2HH, 9W2SQ dan 9W2ZF adalah warga ham senior saya yang masih lagi aktif walaupun bukan di udara tetapi berkomuniti. Perjumpaan kali ini tidak seperti yang telah diadakan pada acara yang lepas kerana cuaca agak membantu. Alhamdullillah, Cikgu Fauzan juga membantu menceriakan suasana. Beberapa pesawat digunakan iaitu ICOM 706MKII, Yaesu FT817ND, GP2000 dan ICOM 2100 manakala antenna tuner ICOM, Vertical antenna dan dipole dipasang di tempat tersebut.

Alhamdullillah juga propagasi banyak membantu dengan komunikasi terjauh dicatatkan dari RW9USA Mr. Moscow dan yang terdekat ialah YB0MF En. Fahmi dari Jakarta Pusat. Banyak komunikasi di HF ialah di 80m band manakala di 20m agak kurang menyerlah. Beberapa stesyen dari US dan Kanada gagal di capai kerana antenna yang digunakan tidak berada pada arah yang sesuai.

Apapun bagi saya, aktiviti kali ini memberi kenangan buat saya kerana penglibatan 3 rakan ham yang sebutkan tadi. Kecekalan dan atas nama hobi, mereka tidak merungut atau berpatah arang dengan peristiwa silam.. Tahniah dan syabas!! begitu juga yang tidak saya lupakan 9W2PZ. :)

Perjalanan saya menyusuri kawasan tadahan air Ulu Yam yang sayup menanti senja

Juga lensa saya tidak senyap apabila bertemu dengan..... hehehheeh

Lokasi acara FOTA ini ialah di Woods Resort Ulu Yam, lokasi yang sama seperti tahun-tahun sudah.

Pemandangan tapak perkhemahan ini yang terletak di antara 2 anak sungai yang jernih

Dan 3 orang kuat ini masih tidak ubah seperti 5 tahun dulu... :)

Aktiviti yang saya minati, DXing

Dibantu dengan antenna tuner


Dan bermulalah aktiviti DXing, disamping itu 9W2HH sekeluarga, 9W2SQ dan 9W2ZF sibuk bercelotek dan menenangkan fikiran, saya dan Cikgu Fauzan di konti radio.

Rasanya jutaan terima kasih harus diucapkan pada 9W2SQ atas jemputan mengikuti aktiviti FOTA ini. Bagi saya pemilihan lokasi ini agak bagus disamping konsep bersantai bersama keluarga. Terima kasih sekali lagi!! :)

Antara 2 zaman
Demi sebuah hobi
Tapi yang ni saya No Komen hehehe...
Dan kemuncak pada malam FOTA di Ulu Yam ialah



Melalui komunikasi sambil bersantai mengeratkan hubungan sesama rakan ham dalam aktiviti sebegini.
Demikian perjalan saya pada minggu lepas. Pertemuan dengan rakan-rakan ham dalam aktiviti sebegini banyak membantu dalam merungkai perbagai kekusutan dalam menjalani hobi ini. Ianya mengeratkan tali silaturahim sambil bersantai bersama keluarga. Apa kata anda pula mencuba? Insyallah sekurang-kurangnya ia mengurangkan tekanan di tempat kerja :) !! 73
Related Posts with Thumbnails