Anda adalah tetamu ke blog ini.

Khamis, 1 Februari 2007

Empat segi menawan di hati

Ketika artikel ni ditulis saya sedang menonton filem Behind Enemy Lines. Cantik juga radio Burnett yang gunakan dan bagaimana sebuah antenna rubber duckie sebuah beliau mampu menghubungi markas di atas Carrier? Freq apa yang digunakan? Atau satellite transmisi mungkin. Sambil itu laman mel saya menunjukkan ada mesej yang masih masuk.

Wow... banyaknya email yang saya terima dari pembaca yang bertanyakan bermacam-macam soalan.


Apa yang menarik perhatian saya ialah email dari pembaca benama 'John' (bukan nama sebenar) menceritakan masalah yang beliau apabila ingin ingin berkomunikasi jarak jauh menggunakan 2 meter. Dari antenna yang beliau gunakan saya dapati terdapat kelemahan 'memilih' jenis antenna yang sesuai dikalangan amatur baru. Majoriti yang ingin DX, hanya mempunyai antenna jenis vertikal sahaja. Jika demikian, para pembaca harus memecahkan peraturan mengenai 'line off sight', kuasa pemancaran yang berganda ataupun mungkin propagasi. Untuk antenna dari jenis vertical, jarak jauh pemancaran dan line off sight adalah kriteria yang penting. Jika bernasib baik, propagasi akan membantu.

Walaubagaimanapun bagaimana anda mahu menjangkau jarak pemancara yang lebih hebat? Antenna dari jenis pengarah merupakan penyelesaiaan yang terbaik. Anda tidak perlukan Line Of Sight yang baik, Kuasa pemancaran yang terlalu tinggi dan apabila propagasi medukung ianya pasti memberi keputusan yang mengagungkan.

Terdapat pelbagai antenna dalam keluarga ini boleh digunakan. Misalnya antenna Yagi Dan Qubical Quad antenna. Saya mencadangkan pada John agar menggunakan salah satu dari jenis antenna tersebut.

2 minggu kemudian saya mendapat balasan mel dari John bertanyakan 2 perkara, macam mana rupanya antenna Quad? dan mana yang lebih bagus samada yagi atau quad.

Untuk menjawab persoalan terakhir John, saya senaraikan link laman web yang dapat membantu iaitu di http://www.cebik.com/quad/qyc.html . Pada pendapat saya pula Quad antenna memberi kelebihan yang lebih bagus berbanding yagi:

Kebaikan
1) Sensitiviti yang lebih baik.
2) Lebih Narrow
3) Gain yang tinggi berbanding yagi
4) Feed antenna tidak memerlukan gamma match/Stub dsb atau balun
5) Audio yang tajam
6) Binaaan yang mudah.

Keburukan
1) Tulang sokongan (boom dan palang memegang elemen) yang berat dan perlu kuat
2) Terlalu sensitif hinggakan jika lari sedikit arahnya, stesyen satu lagi langsung tidak dapat menerima isyarat.
3) Kedudukan Elemen quad pada antenna mudah berubah dan memberi kesan pada pemancaran (SWR, Gain dan direction)
4) Bahan Elemen biasa dugunakan ialah tembaga (mahal jugak)
5) Tak tahan lasak



Manakala Yagi pula:

Kebaikan
1) Ringan
2) Mudah alih
3) Gain yang ok
4) Lasak

Keburukan
1) Binaan yang kritikal cth memerlukan feeding spt gamma match, alpha match atau balun
2) Risiko matching yang tidak betul memberi kesan pada radio (Qubical Quad pun sama juga)
3) Binaan yang sedikit sukar berbanding Quad (tak la banyak.. sikit ajer)

Oleh yang demikian saya memilih Qubical Quad sebagai antenna pilihan saya bulan ini hehehehe..

Ianya tidak pernah mengecewakan saya. Hanya apabila burung bertenggek diatasnya yang membuatkan elemennya lari dan terlalu berat sahaja. Lain-lain sangat mengagumkan. Kalau dilihat radiation patern antenna quad, bentuk gelombang yang keluar dari antenna ini hampir 'straight' atau lurus berbanding yagi yang akan sedikit menyimpang. Ini bermakna jika anda menggunakan yagi, arah yang anda halakan belum tentu disitulah arah stesyen yang ditala. Ianya mungkin sedikit menyimpang ke kanan. Manakala quad, arah yang dihalakan hampir-hampir disitulah arah stesyen yang dipancar atau terima.

Perbandingan Qubical Quad dari kacamata kormersil boleh dilihat di sini .

Di bawah ini saya lampirkan beberapa gambar antenna Qubical quad milik rakan-rakan amatur di malaysia buat tatapan pembaca.

Antenna 4 Elemen Quad 2 Meter milik 9W2YR.


9W2QC juga memilih Quad antenna sebagai salah satu antenna untuk aktiviti komunikasi Satellite dan ISS. Perhatikan Elemen Quad beliau - 11 Elemen Quad 70cm


Mmmm.... apa kata Qubical Quad bagi freq yang lain? Di bawah ialah antenna quad milik 9W2AU yang berkendali di freq HF iaitu 10m band (mungkin 6m Band??). Lihat Bilah yang menyokong elemennya.. Besar dan mengerikan!!


Untuk memastikan antenna jenis quad ini memberi impak yang melampau, adalah sesuai anda bangunkan ia di kawasan yang tinggi dan tiada berhalangan. Misalnya seperti 9W2YR dimana beliau mampu mengakses rangkaian pengulang di Bukit Larut dan jika tidak silap saya Bukit Bendera Pulau Pinang dari Kelana Jaya.


Saya juga teringat lewat tahun 2002, ketika Pak Yob bermastautin seketika di Pulau Mutiara Pulau Pinang, Beliau selalu ber'DX' dari Gelugor Pulau Pinang ke Ulu Kali tanpa sebarang masalah dengan menggunakan antenna Qubical Quad. Artikel mengenai antenna beliau semasa tahun 2002 di Pulau Pinang boleh dicapai di http://www.geocities.com/astradioham/gam_quad4ele.htm .

Dan demi menjawab soalan terakhir dari John, beliau bertanyakan tentang laman-laman yang ada menyenaraikan koleksi projek antenna yang boleh beliau praktikkan atau homebrew. Saya tidak sempat menyemak koleksi-koleksi artikel antenna homebrew dalam koleksi saya tetapi cukuplah jika saya galakkan para pembaca melakukan carian sendiri di Google.com. Kadangkala anda akan bertemu dengan maklumat yang lain yang akan menyokong kajian anda. Satu laman yang agak popular tentang antenna homebrew ialah http://www.ac6v.com/antprojects.htm dan http://members.fortunecity.com/xe1bef/2meters-antenna.htm .

Walaubagaimanapun terdapat kelemahan yang terlalu ketara apabila anda menggunakan antenna dari jenis pengarah. Jika anda berkomunikasi dengan beberapa stesyen di pelbagai arah, anda terpaksa kerap memusingkan arah antenna anda. Juga potensi rakan-rakan lain tidak dapat mendengar pemancaran anda kerana antenna ditumpukan pada arah stesyen yang lain. Tambahan lagi apabila anda terpaksa menggunakan rotator untuk mengawal arah antenna ini. Bukankah ianya kos tambahan? :)

Oleh itu sebagai pengamal radio amatur berlesen, anda perlu bijak memilih antenna yang sesuai dengan motif, situasi dan kewangan hehehee......

Jadi selamat mencuba!! :)

73!!
Related Posts with Thumbnails