Anda adalah tetamu ke blog ini.

Rabu, 14 Februari 2007

Rumah Api Ke Udara a.k.a Light House On The Air

Assalamuailaikum dan salam sejahtera semua.


Kebelakangan ini saya agak keletihan kerana banyak tugasan yang perlu saya selesaikan sebelum menjelang Chinese New Year.


Minggu lepas saya berkesempatan mengikuti rakan-rakan ham di selangor memancing di sekitar permatang sedepa. Ada beberapa gambar yang menarik boleh saya kongsikan bersama.


Apapun motif yang membuatkan saya ke sana kerana ingin mengendalikan QSO di sebuah rumah api yang terletak ditengah-tengah selat melaka antara Kelang dan Bengkalis Sumatera. Dalam istilah yang lain ialah Light House On The Air .
Malangnya rancangan saya menemui kebuntuan kerana atas dasar keselamatan. Hanya beberapa stesyen yang dapat saya QSO terutama dari India VU dan Australia VK manakala Indonesia YB0,7, YC5,6 mendominasi perbualan saya. Lain-lain komunikasi hanya dapat dilakukan di VHF terutama rangkaian repeater ASTRA, Nesrec, Telapak Buruk dan Marts Linking. Selebihnya saya habiskan perbualan dengan memancing dan memasak hehehe.... Apapun saya berpuashati dengan stesyen yang saya QSO pada hari itu.
Ini merupakan persinggahan saya yang ke 2 di kawasan persekitaran Permatang Sedepa
Persinggahan yang lepas hanyalah melalui sahaja dan atas tugasan kerja. Rumah api disini adalah petunjuk permulaan perjalanan saya hingga ke pulau jarak sebelum pulang kembali ke jeti.
Antara perkakasan yang di bawa ialah Antenna Tuner MFJ 949, Yaesu FT817, Dipole (sepanjang hampir 40m) dan untuk komunikasi VHF, beberapa rakan ham yang bersama saya membawa 5/8 wave 2 meter antenna, telescopic antenna dan Icom V8.


Entahlah, saya seakan meminati corak qso sebegini. Jika saya berkomunikasi di rumah adalah berbeza dengan berkomunikasi di field day. Berkomunikasi atau menjalankan hobi ini di luar rumah memberi saya satu kepuasan. Ini kerana sambil saya melihat alam luar, saya juga dapat menguji kemampuan saya dalam mengendalikan stesyen amatur dalam keadaan yang terhad dari segi ruang, mobiliti dan kuasa (bekalan kuasa dan kuasa pemacaran). Disamping itu saya dapat menguji keupayaan antenna saya di pelbagai bentuk muka bumi.


Tetapi tahukah anda, mengendalikan stesyen di luar dari base sebenarnya lebih memberi ruang pada kita saling bekerjasama dengan ham yang lain dan mengeratkan hubungan persahabatan? Mari saya berikan contoh, ketika di field day atau contest, sesuatu stesyen radio amatur adalah mustahil digerakkan secara orang perseorangan dalam tempoh 24jam. Di sinilah perlunya semangat berpasukan dalam bergilir-gilir mengendalikan transceiver. Aktiviti sampingan seperti BBQ dan chit chat ringan membantu antara rakan-rakan ham saling mengenali. Jika stesyen tersebut di setup di rumah pula bagaimana?


Jika di base, pergerakkan rakan-rakan ham yang ikut serta adalah terhad. Sudah tentu kerana ia rumah orang. Adalah suatu yang tidak elok atau sopan jika terlalu bebas di rumah orang hingga mengganggu keluarganya. Tetapi jika di field day? bebas :)


Di bawah ini ialah beberapa gambar yang saya kongsi bersama dengan rakan-rakan. Malangnya gambar ini ialah gambar lama tetapi jika ingin melihat yang terbaru boleh melawati link ini.
Pemandangan Permatang Sedepa atau One Phanthom bank

Dua rumah api dari 2 zaman. Rumah api yang kecil merupakan rumah api yang dibina pada tahun 1881 oleh Inggeris. Menjelang 1 November 1999 tepat matahari jatuh, rumah api ini ditamatkan perkhidmatan dan warta dikeluarkan bagi rumah api baru mula berkhidmat hingga kini.


Dan sudah tentu apabila warga amatur tiba disini.....

Jika dilihat dari pentas pemetaan sempadan antarabangsa, permatang sedepa merupakan lokasi strategik dari segi ekonomi dan keselamatan kerana terletak ditengah-tengah selat melaka. dari lokasi saya, tanda sempadan Indonesia boleh dilihat jelas dengan lensa saya. Maka tidak hairanlah jika isu keselamatan adalah sangat dititikberatkan disini bagi para pemancing.

Lubuk pemancing disini ialah di tapak di mana terdapat beberapa kapal karam dan tongkang karam menjadi kediaman pelbagai spesis hidupan maritim. Dijangka dalam tahun ini kebanyakkan kapal-kapal karam disini akan dikeluarkan. Rasanya satu lagi kehilangan daya tarikan mungkin berlaku disini.

Dan sepanjang saya di sana saya dibantu dan diberi tunjuk ajar oleh 9W2BYE yang merupakan orang lama dalam industri perikanan memancing. Pertemuan saya dengan beliau membuatkan saya meninggalkan radio kesayangan saya seketika demi satu lagi hobi... memancing. :)
Hahahaha.... Alhamdullillah perjalanan saya kali ini agak menyeronokkan. Walaupun hanya mendapat ikan-ikan kecil tetapi hasil yang diperoleh oleh rakan-rakan lain membuatkan saya teruja. Kerapu.... sotong... ikan pari dan banyak lagi memberikan saya kepuasan yang tak terhingga. Mungkinkah ia mampu membuatkan saya bertukar hobi? Siapa tahu... atau saya perlu menukar slogan Komuniti DXpedition kepada Komuniti mancing dan DXpedition ? :P
Begitulah perjalanan saya minggu ini. Selain saya terdapat beberapa komuniti ham radio di Malaysia yang juga akan mengadakan Ekspedisi Field Day. salah satunya ialah di Pulau Layang-layang dimana infonya boleh dicapai di http://9m4sdx.marts.org.my/ . Ia mengingatkan saya pada 9M0 iaitu di Pulau Layang-layang pada tahun 1998

Mmmmm.... ada sesuatu yang saya harus selesaikan. Mungkin jika ada kesempatan saya akan menulis lagi. Oh ya, ada mesej baru masuk dalam talian bimbit saya, Forest On The Air (FOTA??) satu komuniti di sini akan menganjurkan aktiviti ini pada sabtu ini. Insyallah jika ada kesempatan saya akan ikut serta.... 73 babai!!!

:)
Related Posts with Thumbnails