Anda adalah tetamu ke blog ini.

Selasa, 6 Februari 2007

Matlamat menghalalkan cara....

Wooooo.... malam ni saya agak kesenakkan perut. Tom yam yang saya masak tadi agak pedas. Segenggam setengah cili padi dimasukkan ke dalam periuk dek kerana diperli oleh rakan-rakan yang setiap kali masakan saya selalunya tak pedas.... bukan saya sahaja, malahan rakan-rakan yang lain juga sudah mula berulang alik ke kamar kecil heheheeh....

Jam didinding menunjukkan jam 4 pagi...

Tiada apa yang boleh saya buat. Nak buat itu tak selesa, nak buat ini tak selesa. Alih-alih saya hanya terduduk dikerusi ini sambil menyelak-nyelak kertas di atas meja ini samada ada kerja yang boleh saya buat. Oh!.. ada suatu fail yang sudah sedikit berdebu yang sepatutnya saya uruskan tahun lepas masih ada terselit di atas meja. Eh JK69!!

Borang ini masih belum terusik setelah hampir 1 tahun di dalam simpanan. Untuk pengetahuan para pembaca, terdapat satu cara di mana kita diperbolehkan untuk mengimport masuk peralatan amatur. Prosedur-prosedurnya boleh dicapai di sini . ( http://www.marts.org.my/index.php?option=com_content&task=view&id=50&Itemid=25 )

Saya tidak dapat menulis panjang atas faktor perut yang kurang selesa (heheheeheh), rasanya cukuplah saya menyenaraikan beberapa keperluan yang diperlukan dalam memohon permit import peralatan amatur.

1) Borang JK69 yang telah diisi lengkap
2) Salinan Lesen Amatur dan salinan passport/kad pengenalan
3) Surat permohonan (dinyatakan tujuan import untuk tujuan pengecualian cukai)

Kes 1 - Jika peralatan yang ingin diimport ada dalam senarai diluluskan
3) Salinan senarai peralatan yang diluluskan oleh Sirim
( http://mcmc.gov.my/tenders/Amateur%20Radio%20Equipment%20List%20Notice.pdf )
4) Bayaran RM 30 sahaja.

Kes 2 - Jika peralatan tiada dalam senarai
5) Salinan Manual atau spesifikasi atau broucer (berwarna jika boleh)
6) Bayaran RM 180 (dan mungkin ada caj lain-lain)
(Pengguna mestilah bersedia untuk menghantar peralatan yang tiada dalam senarai ke SIRIM selepas diimport masuk untuk tujuan pemeriksaan dan rekod -jangan risau, tiada apa-apapun)

Permohonan yang telah lengkap hendaklah diajukan terus ke Bahagian Kelulusan Import Sirim Berhad di Shah Alam (Jika tidak silap saya bangunan No 4 atau 10). Pemohon digalakkan hadir untuk 'submit' permohonan. Biasanya proses permohonan selesai dalam satu hari jika pegawai Sirim terbabit ada di pejabat. Jika tidak ianya paling lewat keesokkan hari bekerja.

Bagi permohonan radio amatur, borang tidak perlu ditaip. Memadai ditulis dengan tangan dengan huruf besar dan jelas. Tulisan bersambung biasanya tidak dilayan. Lain-lain permohonan disyaratkan borang ditaip kemas.

Borang yang hendak diisi hendaklah terang dan tiada tanda pembetulan. Borang ini mengandungi 3 salinan dimana salinan berwarna Hijau akan diambil oleh pihak SIRIM, Salinan Biru akan diberikan pada pejabat kastam dimana pintu masuk barang akan diimport dan salinan putih adalah untuk anda.

Saya ingatkan buat semua pembaca, ketika mengimport masuk barang-barang nanti ianya mestilah diimport sekaligus. Tidak boleh barangan yang diimport dibawa secara berasingan pada waktu yang berbeza.

Di bawah ini ialah salah satu contoh mengisi borang JK69 untuk panduan para pembaca yang saya kasihi :)

KES - NAAZALI, SEORANG PEMILIK LESEN KELAS A INGIN MENGIMPORT MASUK SEBUAH PESAWAT PEMANCAR HF MODEL ICOM 718. BELIAU INGIN PERGI MEMBELI PESAWAT TRANSCEIVER KE SIM LIM TOWER (SUN EAST LTD) SENDIRI DAN MEMBAWA PULANG KE MALAYSIA MELALUI TAMBAK JOHOR.

Langkah 1 : Pastikan Model yang ingin diimport adalah layak menurut lesen beliau dengan merujuk pada senarai peralatan yang diluluskan oleh MCMC

Langkah 2 : Memastikan model pesawat terdapat di dalam senarai


Langkah 3 : Mendapatkan Borang JK69 dari Jabatan Kastam atau SIRIM. Biasanya SIRIM mengenakan caj RM2 untuk satu set borang.

Langkah 4 : Mengisi ruang-ruang sebagaimana di bawah (maklumat kedai menjual dan cara barang tersebut akan dibawa masuk). Dan tandatangan bersama tarikh.

Langkah 5 : Menyenaraikan barangan (bersama aksesori) yang ingin dibawa masuk ke Malaysia.
Langkah 6 : Menyenaraikan kuantiti yang akan dibawa masuk. dan jangan lupa menyatakan kod tariff Kastam untuk barangan radio amatur (kerana kod ini membawa pengertian kategori pengecualian cukai import). Ingat nombor ini 852520200.


Langkah 7 : Baca syarat-syarat dibelakan borang. Sertakan dengan lain-lain dokumen sebagaimana yang disebutkan di atas. Jika terdapat sebarang pertanyaan atau kurang jelas bolehlah diajukan pada pegawai SIRIM terbabit. Insyallah, sepanjang saya berurusan dengan pegawai tersebut saya dilayan dengan baik dan persoalan tentang kekeliruan dibalas dengan berhemah.


Bagi kes kedua iaitu barangan tiada di dalam senarai, juga serupa seperti langkah 1 hingga 7.

Nampaknya tulisan saya berakhir disini kerana perut saya sudah meluak-luak.... ada sesuatu yang harus dihamburkan....hehehehe

73!!!






Related Posts with Thumbnails