Anda adalah tetamu ke blog ini.

Isnin, 16 April 2007

Mari bermasyarakat..

Assalamualaikum dan salam sejahtera pada semua pembaca yang setia.


Saya dapat rasakan yang blog ini mungkin akan meniti zaman penghujungnya tidak lama lagi. Kesibukan pada laman web yang lain dan faktor masa semakin mencemburui. Terima kasih pada Encik Mutalib 9W2SQL atas memperingatkan saya tentang kepentingan dokumentasi dan penekanan konsep jurnal dalam penyampaian, semua itu akan saya ambil kira.


Dalam meniti minggu-minggu mendatang ini agak bosan semuanya. Hidup ini jika hanya makan, tidor, pergi kerja dan sebagainya sebenarnya agak hambar. Tambahan lagi orang-orang seperti saya di perantauan. Alhamdullillah hobi radio amatur memberi saya pengisian yang bermakna apabila datang saat-saat bosan.


Beberapa minggu lepas saya dijemput oleh pak Mahadi bersama-sama komuniti ham radio Shah Alam berkhemah di pantai Morib. Hummmm... menarik jugak ni. Walaupun agak terlewat untuk saya ikut serta tetapi kehadiran pada malam itu amat memberangsangkan. Ketam dan ikan segar dipindahkan terus dari bot ke pantai di mana kami berkhemah. Woww..... beza... memang berbeza konsep komuniti ini berkampung. :)


Saya dimaklumkan aktiviti ini kerap dilakukan oleh komuniti ham shah alam dan ham-ham yang lain dimana platform ini dijadikan ruang untuk bersama keluarga, melepaskan tekanan selepas seminggu bekerja dan juga merapatkan hubungan antara keluarga sesama ham.

Antara aktiviti sampingan yang diadakan termasuklah DXing HF, CBer, Chit chat, makan-makan dan ada juga yang menjala ikan bersama keluarga!!


Saya amat tertarik dengan alunan tiupan udara dari laut ke pantai yang amat mendayu-dayu.... indah di sebalik melihat dari dalam kegelapan sekumpulan keluarga ham mengutip hasil dari pukat yang dipasang. Sambil itu saya duduk di hadapan unggun api dan ditemani statik bunyi hf dari sebuah radio CB terpasang... indah... cukup indah. Di tengah lautan kelihatan cahaya kapal berbaris untuk masuk ke perlabuhan Klang.


Malam itu hidangan nya juga cukup istimewa, ketam bakar dan ikan segar..........peh!

Tiada apa yang boleh saya ungkapkan kerana apabila mengenangkan kembali malam itu membuatkan saya kerap berhenti menulis....


Antara pesawat pemancar yang digunakan pada malam itu.

Dan sudah tentu apabila ada pesawatnya sudah ada wujud pula pengendalinya

Tetapi bila ada pengendalinya pasti ada bomohnya heheheeh... 9w2OO
Kedatangan saya pada malam itu disambut dengan sergahan pak Din 9W2GTi, nasib baik bukan dalam uniform hehehe...
Hidangan istimewa malam itu... segala-galanya segar!!
Di balik unggun api.....
Disamping itu juga interaksi antara warga radio berjalan dengan harmoni. Rakan-rakan dari sekitar Banting dan Kelang juga hadir. Pak Mahadi 9W2MDY berbaju kuning sebagai tekong pada malam itu.
Pemilihan lokasi pada malam tersebut agak cantik kerana pantainya yang landai dan surut. Ada rakan ham yang memasang pukat. Peh!!. Perhatikan jarak saya, bentuk lantai pantai dan cahaya dimana aktiviti memukat dijalankan jauh kelaut... boleh berjalan kaki sahaja ke sana dari pantai!
Hari pun beransur cerah.... pemandangan nyaman di situ yang sempat saya ambil.
Demikian berakhir lagi perjalanan saya bersama-sama hobi radio ini. Siapa kata hobi ini menghalang seseorang itu bermasyarakat dan terperap di rumah sahaja? Ini yang istimewanya hobi ini :)
Satu gambar yang sempat saya ambil di mana secara tidak disengajakan timbul dalam kamera saya. Misteri... saya gagal mengenalpasti lembaga tersebut. para pembaca boleh membesarkan imej gambar di bawah dan mungkin lebih arif tentang susuk misteri di bawah pokok besar yang agak seram juga jika anda berada keseorangan di bawahnya....
Demikian sahaja coretan pengalaman saya kali ini. Kepada para pembaca setia diharap memahami kenapa saya agak kurang mengemaskini laman ini lagi. Dan diharap ini bukanlah posting terakhir... itu saha. Oh ya, satu lagi gambar terakhir saya paparkan... ingat lagikan, di awal tadi saya memilih mengatakan lokasi perkhemahan yang dipilih adalah cantik? Ya, memang cantik kerana pada waktu saya tiba, hari telahpun malam. Hinggalah ketika saya ingin pulang pada pagi itu.... papan tanda ini membuatkan saya rasa sedikit seram apabila beredar dari kawasan perkhemahan tersebut.......hehehee.....
Terima kasih dan..73!!
p/s : Terima kasih pada komuniti Ham Shah Alam, Banting terutama 9W2MDY dan 9W2GTi atas jemputan ini. Segala-galanya terbaik!! Ketika saya beredar... acara di tapak perkhemahan, pelbagai acara menarik masih berjalan... termasuklah acara 2 meter net Ceria bersama Astra pagi Ahad yang diacarakan dari tapak perkhemahan tersebut.
Related Posts with Thumbnails