Anda adalah tetamu ke blog ini.

Isnin, 28 Disember 2009

Apa Itu NVIS?

Bacaan saya bermula apabila komunikasi saya tidak terjejas antara satu stesen mobile yang menggunakan konsep NVIS (9M2ZC) dengan stesen kami dikendalikan oleh 9M2SQL di Port Dickson lepas. Kualiti komunikasi dua stesen ini tidak tumpah bak kata sebelah pintu sahaja.

Konsep NVIS(Near Vertical Incidence Skywave)
untuk pancaran dengan liputan jarak dekat dan sederhana di band HF

Pengantar:
Bagi kebanyakan rakan-rakan radio amatir, judul artikel ini barangkali terasa janggal, kerana bunyi yang lazim terdengar di antara mereka yang bekerja di band HF adalah:


“bentangkan antena sepanjang dan setinggi mungkin, agar dapat menjangkau jarak sejauh mungkin!”

Pada pengamatan penulis, memang di YB-land (Indonesia) ini jarang untuk memanfaatkan band HF untuk menjalin komunikasi jarak dekat dan sederhana, sekitar dalam radius 0~400 Km dari stesen yang memancar; kerana untuk liputan dengan jarak segitu amnya rakan-rakan radio amatur lebih gemar menggunakan freq V/UHF, apalagi kalau di area yang hendak liputannya sudah sedia disokong dengan repeaters. Lagipula, dalam keadaan normal masih banyak mod komunikasi lain yang boleh menggunakan jaringan telefon awam dari TELKOM, jaringan telefon sel dari berbagai provider, atau untuk di daerah-daerah terpencil yang jauh dari jaringan BTS sistim selular yang boleh menggunakan jaringan telepon satelit, atau perkakasan VSAT. Tapi, bagaimana kalau terjadi keadaan darurat, misalnya di saat terjadinya bencana alam berskala besar (seperti gempa bumi, angin taufan, banjir besar, tsunami dan lain-lainnya) yang melumpuhkan semua prasarana sistem jaringan komunikasi tersebut? Tulisan ini akan mengulas tentang konsep NVIS (Near Vertical Incidence Skywave) di band HF, yang setahu penulis selama ini masih kurang dimanfaatkan secara “sengaja dan maksima” oleh rakan-rakan radio amatur di sini, walaupun dalam aktiviti sehari-harian mungkin banyak yang
secara tidak sedar telah melakukannya.

Sebutan NVIS — Near-Vertical Incidence Skywave merujuk kepada pancaran (isyarat) radio di band HF, yang memancar dengan sudut pancaran (Take off atau Elevation Angle) yang hampir tegak lurus (= near vertical), sehingga isyarat yang dipantulkan lapisan ionosfera jatuh kembali ke kawasan yang berjarak sekitar 0~400 Km dari asal pancaran. Dalam aktiviti sehari-hari baik di lingkungan radio amatur mahupun pengguna band HF lainnya (Organisasi Pemerintahan, Ketenteraan maupun pengguna komersil), Penentuan frekuensi/band yang dipakai sering terjadi pada jam-jam tertentu jarak segitu tidak boleh diliputi dengan baik kerana adanya skip zone: kawasan yang
terlalu jauh untuk rambatan ground wave, tetapi belum cukup jauh atau masih terlalu dekat untuk menerima pantulan sky wave dari ionosfera.


Klik sini untuk artikel sebenar

Bagi mereka yang tidak faham, konsepnya mudah.. Pada ketika biasa bila TX di freq HF, Isyarat kita akan pergi jauh ke luar sana tetapi kita hanya mahu signal tu jatuh pada stesen yang dekat-dekat dengan kita sahaja. :)

Bacaan di sini mungkin membantu... http://athensarc.org/nvis.asp

Projek seterusnya... loop antenna untuk kereta saya dan eskperimen NVIS. Mudah-mudahan berjaya Insyallah...
Related Posts with Thumbnails