Anda adalah tetamu ke blog ini.

Selasa, 1 Disember 2009

Jalan-jalan mencari bahan elektronik dan Mesin CNC

Assalamualikum dan salam sejahtera.

Masih berkisar tentang perjalanan saya ke negara Tembok Besar. En. Dexter 9M2DTR, sila ingat nama jalan ni :D.

Atas permintaan http://kilocyclecore.blogspot.com/ saya menyusur kota Beijing mencari beberapa komponen gantian untuk membaiki radio milik ham radio di tangannya. Antaranya ialah model yaesu Ft8900, Icom dan sebagainya. Oleh kerana saya terlepas ke Silk Market, saya agak kelam kabut dan tertinggal senarai komponen yang telah beliau senaraikan. Maafkan saya.

seperti Glodok Jakarta, Akihabara Tokyo, Sim Lim Singapore dan Jalan pasar KL, beijing juga punyai tempat sepertinya. Bukan satu tetapi 7! ini adalah satu darinya. Bagi peminat elektronik, mekanikal dan pneumatik (dexter, basir BSR.COM, 9M2IBR, ) dan beberapa lagi rakan-rakan mungkin boleh mencuba mengunjungi tempat ini. Lupakan brand-bran ternama serti Festo, mitsubishi etc... brand Chinna juga banyak pilihan.


Nama jalan ke tempat yang saya maksudkan. Anda boleh memilih dengan menaiki bas no 22 ke sini. hanya 50 sen.


Deretan kedai dari luar... tapi ia bukan satu kedai tau, ada banyak kedai dalam bentuk partition di dalamnya.

Kedai dimana menjual spectrum analizer secondhand.


Osiloskop. Nak cari 200mhz atau tinggi agak sukar. harga boleh tahan murah.

Barangan kegemaran 9M2RS... grounding tester etc... perhatikan osiloskop old school ;). masa makmal dulu2 pernah la tengok.

Yang ni terliur beb.. lupakan CNC homebrew hehehehe (bukan nak meracun) Masa tanya harganya... menitis air mata aduss.. sayang lupa bawak duit. mampu milik beb. Lathe... canai etc...waduhhh..


Mini beb.....


Cute.... mini... :D

Kedai kabel. Yang ni tengok ajer la..


yang ni la idaman aku... tak yah besar2. yang ni ajer dah cukup. harga cuma RM700. Perghhh..

kalau yang ni dapat, saya letak hujung katil ajer la.. :)


Jon layan part elektronik pulak. Perhatikan kedai dari luar.


Tapi dalamnya... waaa... banyak nya kedai.


Macam-macam IC terjual.


ATMEGA?? waa... nak main balik la flash2 IC ni. Fadil 9W2WF... tolonggggg... hahaha..


Menitis air mata masa tengok IC ni.


Special order (tapi dalam kuantiti yang besar) PCB. Kat malaysia dah ada tapi diorang lagi kompetitif.


Perkhidmatan winding coil... saya kata kat salesgirl tu nak berlawak, saya kata nak beli winding tu... dia kata ada jual kat kedai depan tu. kalau tak silap dalam RM80 seunit.


hah... yang ni malcon2, connector yang kita cari ada jual la. ganggang untuk Racal punya connertor... bersepah2. Rm40 sepasang male female. habaq model atau bilangan pin ajer.



Kedai jual kabel. harga lebih kurang malaysia...


Perkhidmatan winding coil.....


Elemen heater banyak dijual disini.


Festo? tidak... perkakasan pneumatik yang mampu menjolok minda anda buat projek2 homebrew.. saya beli pressure gauge dia ajer satu.

pintu masuk salah satu gedung elektronik...
Ferrite element pelbagai jenis... yang mana mau :)

Connector untuk RF..


ferrite core yang pelbagai saiz.. murah.. paling mahalpun RM18 ajer.

Pelbagai jenis magnet dijual. apa yer projek homebrew radio amatur yang guna magnet?

Owh.... bila mai bab ni yang jadi tak ketahuan.. banyak..


Dan ini kemuncaknya... Malas main GaAsFET? pakai IC la... main step up dua tiga stage... banyak untuk VHF, UHF dan microwave.

yang Toshiba, Mitsubishi tu untuk VHF, 45watt. Biru tu banyak kat motorola GM300 etc.. Ada dua tiga untuk 50Mhz (disini sensitif freq ni). HF pun dah mula nampak terutama CB.

haa... yang macam spuntik russia (helikopter) tu yang geram gilerr.


Koleksi coil....

transformer...

Kedai kabel...


Di dalamnya...

Tempahan PCB

Satu lagi yang menarik ialah kedai-kedai menjual barangan komputer di Zhongguancun. ia ibarat plaza Lowyat tetapi 11 kali ganda lebih besar dari low yat. saya tewas disini kerana kaki dah mula sakit. Gilerr besar.... hard disk, ram etc Malaysia lebih murah. yang murah disini hanyalah gadget2 aksesori USB dsb... tapi malaysia lagi murah :p

Itu saja tulisan dari saya... puas hati beb... tetapi sayang, hajat malcon2 tak dapat saya tunaikan. Kewangan saya juga agak terhad untuk membeli belah. tapi enjoyyy!!! :D
hingga jumpa lagi... 73!!
P/S: Jika anda berminat mencari perkakasan elektronik etc. kotaraya Shenzen punyai banyak kedai2 seperti di atas. Itu sebabnya shenzen dipanggil bandaraya gadget. Shenzen... next trip? owh.. mungkin lepas Hong Kong kot.
Related Posts with Thumbnails