Anda adalah tetamu ke blog ini.

Khamis, 13 September 2007

Projek Amatur Kembali Lagi!!

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Apa khabar semua para pengunjung tetap laman saya.


Minggu ini idea saya masih lagi berlegar-legar dengan aktiviti membangunkan TNC (Terminal Node Controller) sendiri. Pembuatan TNC tidaklah sukar tetapi masa yang banyak diperlukan... begitu juga Long wire di luar bilik sana pun masih belum diuji stelah sekian lama terpasang...


Mmm... banyak lagi projek yang masih berjalan yang saya terpaksa ketepikan... antaranya


1) KISS TNC.. (kalau ada kawan yang pinjam flash PIC aku yang terbaca ni harap dapat pulangkan hehehe..)
2) Cube Satellite (Projek biayaan rakan dari Uitm hampir 60%, kesian kawan-kawan ni... angkasawan Malaysia dah nak pergi atas tapi projek mereka tak siap-siap lagi hahaha.. :) )
3) Cubical LW (kalau bawak balik tentu mak aku buat penyidai pakaian)
4) 2.4Ghz PCB Antenna terhalus (Belum tempah makmal Mikrowave lagi, 100% guna Microskop Mickron... sehalus rambut)
5) CIV Yaesu (terbengkalai lama, sorry dexter.. saya dah lupa ini projek)


Jadual hingga Disember dah pun penuh. Dari Bangkok hinggalah perancangan ke Gunung Bromo.. mmmm. :). Oktober cuti 11 Hari, November cuti 8 Hari dan Disember cuti 1 bulan.. Terima kasih pada 9M2BL atas nasihat beliau. Katanya, selagi ada ayah dan bonda pulanglah untuk menatap wajah mereka... kerana suatu hari nanti kita pasti merindui mereka. Minggu ini penuh, dengan Tattoo di stadium merdeka, sambutan kemerdekaan di Kuala Lumpur dan yang paling mengecewakan saya ialah tidak dapat ikut serta rakan-rakan 'Malas' Dxing di Gunung Ulu Kali.


Oklah, tinggalkan cerita-cerita di atas. Bagi peminat-peminat homebrew boleh emailkan pada saya hasil rekaan TNC masing-masing dan ulasannya. Saya menggunakan litar TNC KISS yang terdapat dalam laman ARRL ini dan sumber untuk memprogram PIC di link ini .



Rupa KISS TNC murah ehsan dari laman ARRL





Mmm... siapa sangka ya disebalik konsep Sound Card yang agak popular sekarang TNC masih lagi yang terbaik. Melibatkan beberapa protokol AX.25 serta TCP/IP masakini, ia masih belum dijelajahi. Begitu juga ada rakan-rakan yang berminat dengan APRS, cuba-cubalah bangunkan ia.....
Masa untuk bersahur.. 9W2YR sudah kedengaran di 2m mengalunkan acara net Sahur, kembali mengingatkan saya kenangan bersahur saban tahun di negeri orang, suka dan duka hanya radio yang menjadi teman....
Selamat menunaikan ibadah puasa bagi pengamal radio amatur berlesen di malaysia yang beragama Islam dan salam sejahtera buat rakal-rakan lain. Hingga jumpa lagi!!...
P/S: iklan CW dan RAE dah keluar bagi sesi terakhir 2007.
P/S: posting kali ni berterabur... tengah sahur dengan mee maggie dan air suam.. alahai..
Related Posts with Thumbnails