Anda adalah tetamu ke blog ini.

Isnin, 23 Ogos 2010

Komuniti, Identiti dan Aktiviti

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Panjang lebar tulisan saya minggu lepas. Malangnya terpadam secara tidak sengaja. Saya coretkan sedikit sebanyak yang dapat saya ingat. Ianya berkisar tentang kebelakangan ini ramai sahabat-sahabat kita yang sudah reda dari aktif dalam dunia radio amatur. Jika ya pun hanya tertumpu pada komuniti tempatan yang mana beliau berada.

Saya juga begitu. Dengan kesibukan kerja dan juga lokasi saya yang agak ke selatan mencantas saya dari aktif. Terima kasih pada dua komuniti ini yang masih memberi ruang untuk saya sama-sama aktif.

Berbalik pada tajuk di atas. Jika dilihat dari Utara semenanjung hingga ke selatan. Ada Wilayah V17, Malas, ARDC47, Republik Gombak, Mares DX team, RF Society, Nippon DX, MalaysianDX dan banyak lagi... memandangkan banyak tulisan saya yang hilang, saya hanya paparkan beberapa keping gambar sepanjang tahun ini yang telah saya hadiri...

KELANA KOMUNIKASI dengan Kerjasama MALAS

Bulan lepas saya mengikuti sahabat-sahabat saya mengendalikan Jamboree On The Air di Kuala Lumpur. Diperkuatkan juga dengan Wilayah V17, Ini merupakan percubaan field day di lokasi yang baru.
Motif sampingan field day ini seperti biasa.. BBQ :)

Camp Fire... perhatikan antenna yang digunakan..

Sesi malam lebih sibuk dimana 5 radio berkendali hingga larut pagi. 80m, 40m, 20m, 15m, dan 10m setiap satu... operator yang hadir boleh memilih radio yang mana. Memang seronok.. saya pasti akan ikut serta jika diadakan... turut hadir pada malam tersebut ialah bekas Pesuruhjaya Pengakap Malaysia.
Pak Yob dan Malaysia Hamfestnya
Berikut ialah beberapa gambar yang sempat saya ambil. Saya hadir melawat ke pameran JPAM sahaja.


Khemah PBSM di tempat pameran.

Salah satu radio Jabatan Penyelamat DBKL, perhatikan freq yang digunakan. Ini merupakan radio yang digunakan untuk berhubung dengan penyelam di dalam medium air.

Radio yang digunakan oleh anggota PDRM

Antara bahan pameran homebrew di tapak karnival.
JOTA Putrajaya


Khemah para pengakap dari Sungai Besar pimpinan Cikgu Khusairi (9W2VVH). Perhatikan antenna yagi dicelah-celah khemah.

Gambar dekat..


Operator stesen pengakap Sungai Besar..

Antenna milik stesen Induk Jota.. Jota ini diadakan sempena Hari Belia yang berlangsung di Putrajaya.

Para pengakap yang bertugas.

Dan lukisan kreatif warga pengakap dalam banner terpanjang..

Semasa melewati Ibu Pejabat Persekutuan Pengakap, saya sempat menangkap gambar satu gambar nostalgia.. Kumpulan Pengakap Dari Bukit Mertajam high School! Di dalam gambar ini terdapat gambar Tun Abdullah, mantan Perdana Menteri Malaysia... Sekolah saya tu ;)
RF Society dan International Light House Weekend ILLW
RF Society yang diketuai oleh Rizal termerloh mengetuai operasi ILLW di rumah api Tanjung Penggelang. Oleh kerana kekurangan tenaga, saya ikut serta bersama-sama Nippon DX, Mares DX Team dan Malaysian DX ke sana sepanjang ILLW. Ini memandangkan Jasra berkubu di Rumah Api Bukit segenting dan Rabin di Tanjung Tuan Port Dicson.

Oraang kuat di ILLW yang Komited.. 9W2GUU, 9M2Radix, dan 9W2KRZ.

Berbuka Puasa ala kadar di rumah api.. nostalgia bagi saya.. tambahan pula bagi mutalib apabila antenna yang beliau bawa dari Bangi berjaya berfungsi dengan baik sekali.. Senyuman panjang hehehe..


Pemandangan setup dan penginapan kami..
Permandangan rumah api dan antenna Spyderbeam yang diuji sempena ILLW. Ianya buatan sendiri mutalib 9M2SQL. rasanya 2 tahun pembikinan antenna ini.. akhirnya peluang kali ini digunakan. Tahniah mutalib.

Pandangan lebih jelas... 3 radio berkendali, Delto Loop, Dipole, syderbeam, yagi 10m dan antenna VHF yagi.

Gambar terakhir sebelum berangkat, diambil di atas rumah api. MalaysianDX, Nippon DX, Mares DX team dan RF Society.
Terima kasih semua.. ;) Program seterusnya ialah oktober ini. :)
P/S: 9M2GET dan rakan-rakan yang akan memasuki Contest, selamat berjaya.
Dan tidak lupa buat 8 orang warga calon CW yang lulus... selamat hadir ke dunia HF.. kami amat-amat menanti anda ;)
Related Posts with Thumbnails