Anda adalah tetamu ke blog ini.

Ahad, 12 Julai 2009

Malaysia Light House on The Air 2009 - Malaysian Ham Radio Field Day

Assalamualaikum dan salam sejahtera... posting gambar-gambar sahaja.

Malaysia Light House On The Air 2009 akan diadakan pada Ogos ni.. jom memeriahkan acara DXing kali ni. Saya besar kemungkinan tidak dapat sama-sama menyertainya tetapi saya percaya banyak perkara yang dapat kita timba dari acara sebegini.



Gambar Sebuah rumah api yang tenggelam dihentam ombak ganas. (bukan one phantom Bank yer ;) )

Saya membantu saudara Mutalib dan bang Irwan melakukan survey tapak DXing Light House On The Air 2009 di Bukit Malawati Sabtu lepas. Saya berharap amat-amat agar aktiviti ini merupakan satu acara yang bakal menyatu semua ham radio dan menjadi HARI FIELD DAY RADIO AMATUR SE MALAYSIA.

Mmm... dunia radio amatur banyak yang telah berubah diera penghujung Jabatan Telekom Malaysia. Menjelang Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia pula ianya bertambah relah kerana kewujudan kem-kem pemain hobi ini melalui pelbagai persatuan yang wujud seperti cendawan selepas hujan.

Awal 2005, persepsi itu berubah. Generasi radio amatur muda mula melihat kewujudan setiap persatuan radio amatur di semenanjung sebagai satu persaingan sihat. Tidak kira acara mana-mana persatuan atau kelab diikuti dengan bebas. Tiada soksek yang kedengaran lagi.

Nah... ianya masih belum lengkap jika semua kelab atau persatuan... atau mana-mana ahli radio yang berbilang latar persatuan itu tidak dikumpulkan dibawah satu acara berpasukan. Maka Malaysia International Light House saya rasakan satu medium terbaik menyatukan warga radio amatur malaysia.

Apa yang saya tekankan ialah satu acara 'field day' di luar kelab, persatuan atau kepompong harus diadakan. Diketika ini lah semua warga radio amatur akan berasa sama-sama bekerjasama, menzahirkan idea dikala masalah datang dan sama-sama enjoy keseronokkan radio amatur.

Cubalah sekali field day... Insyallah anda akan tahu keseronokkan radio amatur.

Field day bukan sahaja aktiviti Contest, DXing, tetapi juga melalui flea market, Fox Hunting dan pameran.


Mutalib 9M2SQL dan Irwan 9W2TKK sedang melakukan gerak perancangan perlaksanaan Light House On The Air.



Suasana misteri Rumah Api Bukit Malawati yang akan menjadi tempat dimana pasukan Radio Amatur selangor mengoperasikan stesen Light House On The Air.




Pemandangan cantik rumah api Bukit Malawati.

Tidak saya lepaskan berkomunikasi secara portable Yaesu FT817ND di atas bukit ini.


Abang irwan menunjukkan arah laut di mana antena HF akan di arahkan ke sana.

Ok.. selingan, dalam mengemas fail-fail tertunggak kat rumah beberapa keping kertas kenangan dulu-dulu saya temui...

Kelab astronomi USM...., masih saya simpan hingga kini. kalau tak silap tahun 1994 kot. Internet zaman dailup Jaring..



Juga gambar Allahyarham Sonee, gambar ketika expedisi kedua maintainance repaeter Gunung ledang. Ketika itu Allahyarham 9M2GL dan 9W2NV (kini 9W2NIK) sama-sama bermalam di atas gunung tu. Sejuk gileerr.. tapi Alhamdullillah, masakan Pak Nik tidak pernah mengecewakan. Lepas itu kami ke Gunung Pulai Memasang buat pertama kali repeater Gunung Pulai.




Tak ingat kad ni pakai time bila, rasanya masa naik Public Transport kat Finland. Satu kad ni cover sekali bas dan train rasanya...
Dan... nyaris nak expired. Beli tak pakai-pakai.. Bila la astro nak guna sistem prepaid ni..



Satelit Telkom, yang aku langgan guna prepaid kad. Kat C-band, boleh tahan la. Kualiti warna dah tentu KU-Band tapi, Astro dah feed dua tiga satellite+editing so warna dia dah gelab. Telkom lagi clear.. siap subtitle tri-language.. pehhhh!!
Juga satu QSL kad sesat yang sampai ke mailbox saya..... susahnya jadi orang yang mirip callsign kepada orang yang lagi glamour dari kita heheehe..

Ni pula hobi yang masih lagi dipraktikkan. Hobi ni datang dulu sebelum radio amatur. Penpal. Best giler dan majoriti masih lagi keep in touch, pernah ghatering kat KL ajak diorang datang. Dari zaman kanak-kanak kami kenal hinggalah telah pun berkeluarga... seronok, sebab ada yang dah 20 tahun berhubung melalui surat-menyurat tradisional. Memandangkan zaman internet sudah mengatasi zaman surat pos, syarikat ini juga sudah memberhentikan perkhidmatan. Thank Izat 9W2RI atas info.
Apapun.. ia tetap nostalgia saya.

Perkhidmatan terakhir saya melalui syarikat ini.



Juga tiket ketika melawat memorial perang Hiroshima masa zaman pelajar pertukaran dulu.


Gambar projek masa belajar dulu... kereta kawalan jauh (melalui internet ke radio wireless). Tugasnya mencuci, memberus dan vacum. Kemudian balik ke charger secara automatik. Rekaan ini telah pun banyakn dikormersilkan kini tetapi ia dibuat secara standalone.
Projek saya ini dikawal melalui satu PC ke PC yang lain melalui internet. PC terakhir bertindak sebagai Server yang akan mengawal hardware conteroller. Projek ini rangka asal dan software asal adalah dari 9W2HE Hafizul Effendi tetapi kami naik tarafkan kepada yang lebih baik. Dari C-Language kepada HTML+Java. Serial Comm kepada PCI board direct.
Hardware Controller pula akan memancarkan isyarat pada kereta ini supaya melakukan kerja-kerja vacum, berus atau menyembur air sabun. Dalam pada masa yang sama ia menerima video dari kereta pencuci.
Terdapat sensor ultrasonic dihadapan kereta yang akan membantu kereta tidak terbabas dan membantu kereta pulang ke charger semasa tiada arahan diterima dari Hardware Controller. Charger (mengecas bateri) pula disertakan sekali penyedut bahan buangan yang vakum ambil dan mengisi air sabun ke dalam bekas di atas kereta. Data kandungan air sabun dalam kereta dan maklumat bateri kereta dihantar dan di pantau dalam PC melalui satu lagi freq.

Rupa kereta pencuci saya
Controller bodoh saya. sofware yang ditulis ntah mana saya simpan. Freq yang digunakan ialah 27Mhz untuk kawalan kereta, Video 220Mhz, Data 1.2Ghz dan satu lagi freq yang saya dah lupa.


Dan gambar terakhir saya. CW homebrew milik 9M2MGL yang dibuat dengan kayu... klasik ;)
Itu saja dari saya, hingga jumpa lagi... bye!! ;)

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails