Anda adalah tetamu ke blog ini.

Ahad, 13 Jun 2021

Mesin Fogging DIY

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Kali ini sudah lebih 1 tahun PKP belum lagi selesai. Alhamdullillah saya telah pun melengkapkan vaksin Cov19 bulan lepas. 

Banyak berita yang suka duka tak dapat saya paparkan sepanjang kehilangan dari radar blog ini. Minggu lepas Pak Hamid 9w2tu telah pun mengadap Ilahi... sangat drastik. Seminggu sebelumnya Ibu Mertua saya juga. Kesan Virus ini amat menakutkan terutama jika ia menjangkiti individu yang telah ada penyakit lain seperti buah pinggang dan masalah paru-paru.

Berbalik tajuk di atas, memandangkan banyak masa duduk di rumah, saya dapati masalah nyamuk makin teruk. lagi-lagi sekian lama cuaca kering dan banyak air bertakung di bawah flat kami. Saya telah berusaha beberapa kali memanggil maintanance bangunan dan Bahagian kawalan vektor untuk melakukan fogging malangnya tiada respon.

Terasa ingin membuat sendiri fogging di kawasan saya. Carian saya di Shopee dan Lazada mendapati mesin fogging ini boleh tahan mahal juga. Lebih kurang RM400 seunit yang berskala kecil.



Yang simple.. tapi boleh dikemaskini lagi



Yang homebrew dan kemas


Versi simple 




Boleh halau lebah


Saya akan cuba buat yang simple sebegini

Memandangkan saya tidak lagi membina antena bagi kegunaan hobi ini, banyak bahan-bahan untuk membuat sendiri alat fogging ada dalam stor saya. Mekanisma fogging ini amatlah mudah. Ianya hanyalah satu sistem pembakaran minyak diesel (tanpa memasukkan bahan kimia lain) dalam satu gegelung dan disembur pembakaran tidak sempurna minyak diesel ini yang telah menjadi asap ke kawasan yang hendak di fogging. Pada masa sama diesel yang tersembur juga akan menutup lapisan takungan air jernih dan membunuh jentik-jentik.


Dah boleh mula

Bahan-Bahannya

Pam 2L - Mr. DIY RM10.50
Copper Coil saiz 1/4
Canister gas RM4
Gas gun/penunu RM7.90
Dawai Sabut RM2
Clip RM2
Getah etc RM10
dal lain-lain

Dan hasilnya.....


Untuk membengkokkan paip tembaga ini anda harus berhati-hati agar tidak kemek. Saya memasukkan serbuk gula dan memampatkan sebelum membengkokkan tembaga ini.


Membuat gegelung sebanyak 19 lilitan dengan berhati-hati


Manakala kerangka saya gunakan bahan terpakai yang ada saja untuk memegang dengan baik tong pam dan cansiter gas. Manakala bagi memastikan tidak tersentuh coil yang panas sekaligus memegang coil ini saya buatkan cover dari plate memanggang yang ada dijual di Mr. DIY. 


Ini rupanya bahan-bahan yang dah siap. Malangnya coil saya sedikit pendek sebab terbengkok lebih sehingga kemek. Walaubagaimanapun saya akan pasang nozle halus nanti pada bahagian ini.


Haaa... ini rupanya.


Sabut besi yang saya akan pasang untuk mengurangkan gegaran pada coil, memegang coil dan menyumbat dalam coil agar pemasanan menggunakan penunu gas tertumpu pada satu bahagian.


Pemandangan apabila coil dah dimasukkan dalam cover.


Dah siap pasang, kecuali bahagian pemegang canister belum saya pasang bracket.


Ini rupanya alat DIY Fogging saya.

Alhamdulillah minggu lepas dah berjaya fogging di kejiranan saya. Cumanya yang tidak sedap dengar, walaupun sudah memberi notis awal tetapi ramai yang tidak selesa dengan asap fogging. Nampaknya terpaksa simpan dulu alat ini. Jika memerlukan mungkin akan cuba fogging di kelab MARES apabila ada event selepas PKP nanti.

Saya tak sempat snap video sebab kitalah yang fogging... video di bawah boleh menggambarkan kualiti asap fogging yang sama saya berjaya buat. Total kos saya dalam RM40 kecuali kos coil. Jika anda ingin membuatnya, saya cadangkan beli sahaja coil yang telah siap di Shopee yang banyak datangnya dari penjual Indonesia, murah pulak tu.


Lihat video di link di bawah untuk info lebih detail....


https://youtu.be/BPu054pi4wg



Hingga jumpa lagi.... 73!




Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails