Anda adalah tetamu ke blog ini.

Rabu, 1 April 2015

Selamat datang GST dan gambar kenangan yang lalu



** lama tulis tapi baru nak upload heheheh **

Assalamualaikum dan salam hormat. 

Baru beberapa detik yang lalu negara kita baru memulakan GST. Satu dasar yang tidak popular dikalangan rakyat marhaen.

Sambil mengemaskini fail-fail dalam portable hard disk yang tiba-tiba hidup kembali setelah sekian lamanya kaput huhuhu... ada beberapa gambar kenangan yang saya rasa boleh lah dikongsi bersama.



QSL kad yang saya tak ingat bila saya ber QSO dengan nya. Terdapat banyak QSL kad sesat yang terus ke inbox saya. Kebetulan pemilik callsign di kelas B ketika itu 9W2RZL sering berkendali di 10meter band. Disebabkan kami berkongsi Suffix yang sama mungkin yang menyebabkan qsl kad sesat ke peti surat saya hahaha..


Ini nama beliau ialah 9W2SQ Bang Sabri. Jika tidak silap saya beliau mepunyai 2 lagi saudara yang sangat-sangat seiras dan mempunyai callsign. Seorang di Syarikat Minyak negara dan satu lagi ialah seorang Guru.

Bang sabri adalah orang yang banyak memberi saya inpirasi untuk aktif mengadakan field day dalam hobi radio amatur. Gambar ini saya jangka sudah melebihi 13 tahun. Hingga saat terakhir sebelum saya berhijrah ke johor, beliau sering kali mengadakan Summit On The Air dan santai BBQ. Satu kata-kata yang saya pegang dari beliau adalah tentang pengurusan kewangan. Jangan habiskan gaji pada membina kuantiti dalam kehidupan tetapi simpan bahagian nya untuk kualiti dalam kehidupan.


Mutalib 9M2SQL... dulu 9W2SQL. Sahabat saya yang saya kenal beliau ketika awal tahun 2003 jika tidak silap. Bermula dengan satu panggilan dari Pak Yob 9W2YR (Ketika itu pengurus ASTRA Selangor) meminta saya membantu seorang pelajar di mantin membina kelab station Radio amatur di kolej nya... Ianya tidak berakhir disitu. Ketika Mares mula memiliki kelab station, kami sering aktif di sana. gambar di atas diambil di hadapan rumah 9M2RR Pak Rahim di Tanjung Piandang dalam satu lawatan sambil belajar hahaha..

Oh ya, sebelum dari itu, dalam perjalanan kami bertemu dengan 9M2SY pak syukur dan Pak Rahim 9W2KK (Allahyarham) dan dibawa singgah ke majlis perkahwinan Pak Megat 9W2DMG yang ke berapa entah.. hahahhaa..


Gambar yang ada dalam simpanan saya... Peta pada dinding depan shack. Cantuman kertas-kertas fotostep dari buku atlas cetakkan tahun 1980. Ketika itu saya hanya memiliki 2 unit transceiver sahaja iaitu Kenwood TM-261 yang mana dibeli secara bayaran ansuran dari Pak Hamid 9W2TU. Beliau merupakan seorang GM di hotel dalam Uniten.. Manakala handy pula adalah Motorola GP 338 Plus yang saya perolehi semasa bekerja di Penang. Motorola GP2000 ketika itu telahpun disimpan terus kerana masalah bateri.

Peta era 80an sebenarnya lebih lengkap dalam penandaan kontur. Dari kontur ini saya boleh menjangka liputan sesuatu repeater terutamanya yang bersambungan seperti ASTRA.




** gambar catatan diambil dari FB Astra bertarikh 8 Feruari 2016.

Antara kenangan di awal berkecimpung dalam dunia radio amatur ialah pengalaman memanjat majoriti gunung-gunung strategik bagi komunikasi. Ketika hari pertama saya menyambung pengajian di Shah Alam, pada masa yang sama repeater Astra yang pertama di Lembah Klang dipasang. Saya bergerak pada malam yang sama dengan team yang diketuai oleh 9M2RR dan rakan-rakan ham dari KL seperti Pak Sabri etc.

Gambar di atas ialah pemasangan semula repeater Astra di lokasi lebih sesuai memandangkan repeater sebelum ini tidak memenuhi kriteria wajib penjaga di atas sana. Di dalam gambar terdapat Pak Idris 9W2USA, Allahyarham Sonee, Allahyarham Pak Din 9W2BB, Azhar, Pak Yob, Pak kamsok 9W2KW (Kini 9M2MKW) etc..

Saya teringat juga ketika kami sampai untuk bermalam di puncak gunung ledang, sahabat-sahabat dari KL iaitu Pak dahlan 9W2DJ, Allahyarham Pak Idris 9M2GL, Pak Nik 9W2NV (kemudiannya 9W2NIK) dan lain-lain telah sedia memacak khemah. Mereka dah setup satu station HF... dan Pak Nik sudi memasakkan kami makan malam. sarapan paginya amat istimewa dari pak nik iaitu daging tumisan susu krimer... saya takkan lupakan hahahaha...


Gambar yang terperingkat dan diklasifikasi semula...


Dapat sampai puncaknya... Juga gambar ini mengingatkan kami pada keesokkan harinya kami memikul Cavity, bateri dan Kotak repeater ke gunung Pulai. Kebetulan sehari sebelum itu berlaku kepala air yang menyebabkan beberapa pengunjung hutan lipur gunung pulai terkorban..... dari tarikh tersebut hingga kini hutan lipur gunung pulai ditutup pada orang ramai.


Gambar nostalgia saya di samping 2 Timbalan Presiden Kelab radio Amatur Ungku Omar, Saya telupa seorang.. seorang lagi ialah Hafizul Effendi (9W2HE). Pada hari tersebut dengan bantuan Mr. Chin 9M2CW kami menyediakan setup pameran Radio Packet dengan handie talkie Kenwood TH234. Memang nostalgia lagi-lagi sebelah tapak pameran kami adalah meja jualan bunga kelolaan gadis-gadis jabatan perdagangan sempena Konvokesyen PUO. Jujur saya masih menyimpan nota berkenalan dari gadis kadazan disebelah kami.. huhuuhhu..

Tetapi sayang sekali. sahabat saya Hafizul tidak lagi aktif dalam dunia radio amatur dan menumpukan pada kerjaya...


Satu lagi gambar dalam simpanan saya.. shack milik Pak Jaini 9W2JM.... Pak Jaini dekat di hati kami bagi para penggiat ham radio sama seperti Pak Ah Hock 9W2GT. Kedua-dua nama ini amat berjasa bagi pembangunan radio amatur ketika itu di kawasan Johor utara selain Pak Din Atan 9M2DA yang lebih awal.


Saya menghampiri saat akhir pengajian di Shah Alam...


Gambar repeater terawal yang terletak di Bukit Bendera milik ASTRA. Jika tidak silap saya, gambar ini diambil ketika program gotong royong ASTRA di masjid Bukit Bendera.


Pandangan sisi...


Pak Rahim 9M2RR dan Allahyarham Pak Kamel 9W2AX sedang berbincang. Gambar ini diambil ketika Pameran Radio Amatur sempena Pesta Udara Sg. Batu Pahat Perlis. Teringat saya berkomunikasi dengan Pak Fuad 9W2PH yang sedang terbang di Udara (Joyride). Juga ketika itu saya baru perasan Allahyarham Kapten Sharudin/Saifudin? (Callsign Lupa) juga memiliki lesen Juruterbang Persendirian.


Nostalgia saya... 9M2PIC (kini 9M4CPO). Antenna megah yang sering mengujakan saya ketika di Jabatan Kejuruteraan Elektrik... Tapi kenapa saya sendiri tidak perasan Pak Lud 9M2LUD juga ham radio? adusss...


Pandangan dari bawah...


Gambar Shack saya di awal penglibatan. rumah sewa di taman cempaka Ipoh. Perhatikan.. hanya handy talkie CB 27mhz yang mampu..(mampu pinjam dari makmal elektronik perhubungan). Radio-radio ini merupakan sumbangan dari Jabatan Telekom.


Satu lagi gambar... walaupun CB AM, tapi ada juga stesen yang aktif di AM ketika itu. Saya beruntung dapat merasai betapa terbukanya propagasi ketika itu... ada beberapa sahabat CB seperti Pak Non (Callsign lupa), Allahyarham Pak rahim (lupa Callsign) Sik serta geng-geng pukat bilis yang rajin menyahut panggilan saya.


Lawatan 9M2PIC ke TLDM Lumut... Rusdi Carloss (Callsign Lupa) (duduk ditengah) merupakan bekas presiden 9W2PIC.


Gambar akhir... kenangan. Mr. Chin, En. Subra (callsign tak nak aktif)... amoi2 dan gegadis yang aktif QSO suatu ketika dulu di HF kelab termasuk anak Mr. Chin (Callsign Lupa)... Tetapi yang paling manis adalah orang yang mengambil gambar ini adalah salah seorang Anggota TLDM yang beberapa tahun kemudian baru saya tahu beliau adalah Allahyarham Pak Nasir 9M2NNL.


Ok... tutup cerita gambar-gambar saya..

Bacaan saya kelmarin di http://advanced-skynet.blogspot.com/2015/03/misi-lawatan-ke-utara-28-29-mac-2015.html  juga mengingatkan saya tentang nostalgia ham-ham lama yang suatu ketika dulu aktif. Ikatan mereka masih kekal rapat hingga kini walaupun pernah ada kalanya berselisih sepatah dua kata...

Apakah generasi saya dalam dunia ham radio di malaysia dapat melakukan seperti mereka lakukan?. Kini bilangan komuniti atau persatuan berkaitan hobi ini terlalu banyak berbanding dulu. Malahan sahabat saya di sisi yang sama-sama berkecimpung hobi ini kian jauh dan tidak lagi kedengaran khabar. Jika saya tahu di mana mereka pasti saya akan jejaki mereka...

Semoga kita punya peluang untuk berjumpa...





Related Posts with Thumbnails