Anda adalah tetamu ke blog ini.

Selasa, 30 Oktober 2007

Ia melewati dunia... sayang bukan pembuatnya.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Bertemu lagi kita kali ini. Setelah sekian lama bercuti saya masih lagi sukar menala kembali jiwa saya. Jauh sekali memikirkan hal pejabat pada hal cuti raya yang lepas hanya seminggu. :)... Diri ini masih lagi ada di tengah bendang menghijau di kampung.

Malam ini minda saya masih berkisar tentang peristiwa siang hari tadi, perantara muka kad bunyi (sound card interface) (atau saya bahasakan Radioman sempena jenamanya) yang telah saya bina dan jual secara kecilan tahun lepas telah dikembalikan pada saya. Ianya dihantar secara pos oleh pembelinya 2 minggu lepas atas permintaan memperbaiki kabelnya yang terputus. Bukan dekat... dari Switzerland. Mmm... menguntungkan ya! Saya teringat ketika saya aktif mencuba menambah pendapatan melalui membangunkan perkakasan tambahan radio amatur, ia adalah amat-amat menyeronokkan. Dengan pekerjaan saya yang tidak seberapa, ia mampu membantu mengubah hidup saya dari kais pagi makan pagi kepada yang lebih baik.

Ya, ada juga rakan-rakan yang perli saya dengan mengatakan yang saya mengambil kesempatan terhadap mereka yang tidak tahu tentang dunia radio ini (atau tidak mempunyai minat homebrew). Adakah mereka (pembeli) mahu membuatnya sendiri? Sekurang-kurangnya saya juga membantu mereka dalam menceburi perkara-perkara lain dalam hobi ini, merasai mod yang lain selain suara.

Begitu juga ketika saya menjual buku-buku projek radio amatur yang diduakan dipasaran terbuka. Saya telah ditempelak oleh rakan-rakan taulan kerana mengambil kesempatan meminjamkan buku itu dan kemudiannya disalin dan dijual secara terbuka. Saya awal-awal lagi memohon ribuan kemaafan atas tindakan saya. Tapi saya tetap dengan pegangan saya yang pertama saya harus mencari sesuap nasi, dan keduanya ialah manfaat buat semua warga radio amatur. Keliru? ayuh saya terangkan kenapa...

Pernahkan tuan-tuan dapat memperolehi buku-buku projek radio amatur dari pengamal radio amatur terdahulu? Atau pernah mendengar kewujudan buku-buku hebat seperti 'Practical Antenna Handbook'? 'ARRL Handbook'? koleksi cetakkan projek litar elektronik atau antenna 'Practical Wireless'? Kebanyakkan rakan-rakan radio kita dahulu kala amat menikmati hobi ini kerapa mereka mempunyai sumber bercetak seperti majalah-majalah radio amatur, koleksi projek antenna, projek-projek sampingan dan sebagainya. Sumber-sumber ini diperturunkan secara menyalin dari seorang ke seorang. Dikala lapang mereka akan membelek bahan ini dan dari situ timbullah idea melakukan projek-projek radio amatur. Bohonglah kalau ada rakan-rakan mengatakan Internet kan ada. Anda hanya mengakses Internet bila ada minat. Tetapi buku sebaliknya, ia mencetus minat. Saya gemar menyatakan dalam aspek radio amatur, Internet masih lagi adalah sumber sekunder pencetus minat homebrew.

Persoalann kedua bagaimana para pembaca boleh mendapatkan bahan-bahan bercetak ini? pada siapa? Oh ya, saya amat memahami (begitu juga diri saya sendiri) yang ada juga rakan-rakan lama yang sukar meminjamkan bahan-bahan ini. Jangan sesekali menyalahkan mereka kerana saya juga mengalami pengalaman seperti mereka. Ada bahan-bahan yang dipinjamkan tidak dikembalikan, ada juga yang hilang muka suratnya dan banyak lagi. Jadi sekurang-kurangnya tindakan saya adalah satu sumbangan sekurang-kurangnya bahan itu masih boleh didapati. Dan kesinambungan ilmu itu ada Insyallah.

Ok, tutup cerita.

Berbalik pada Radioman saya. Kos membinanya adalah tidak sampai RM10 tetapi agak berbaloi menjualnya di Internet kerana permintaan yang agak tinggi terutama dari Eropah yang menggunakan matawang wang lebih besar.

Terdapat juga interface yang lebih baik buatan tangannya seperti HARKENSEN (Hasil Kerja Sendiri) buatan warga amatur Indonesia


Perhatikan Interface buatan tangan dibawah... jauh lebih baik dari buatan saya.



Demikian... saya tidak boleh lama di sini, masa untuk makan ubat. Insyallah jika ada sempatan nanti saya akan menulis lagi. Jadi pesanan saya buat rakan-rakan lama yang mempunyai koleksi buku-buku projek radio amatur agar jangan lokek. Sebarkan ilmu itu walaumacam manapun agar kesinambungan ilmu itu berterusan. Pahala lagi. Buat apa simpan lagi kalau ia sudah berhabuk, dimamah anai-anai atau sudah tiada manfaat bagi pemiliknya.

Saya masih lagi membelek Interface ini, jika tidak silap saya hampir 400 unit sudah terjual di ebay. Kebanyakannya sudah melewati ke pelusuk dunia terjual.... sayangnya bukan pembuatnya, yang masih termimpi untuk ke sana...


73!! All the Best

p/s: Saya tumpang terkejut atas kemalangan ngeri yang menimpa Pak Yon 9w2YR.. mudah-mudahan beliau cepat sembuh..

Selasa, 9 Oktober 2007

Selamat Hari Raya Aidilfitri

Assalamualaikum dan salam sejahtera pada semua pembaca yang budiman.

Saya tertidur beberapa kali tadi ketika menunggu kuih samprit di dalam oven (ketuhar) di dapur garing. Alhamdullillah Arwah nenek telah meninggalkan oven ini sepeninggalannya. Jenama Butterfly, berwarna hitam dan hampir 26 tahun berkhidmat di dalam keluarga ini amat bermakna.

Apabila saya menjejak kaki ke Ibu Kota sebagai perantau, dapur ini turut mengikuti saya. Dan setiap kali tiba ramadhan ia kembali berfungsi. Malangnya tombol jangkamasa (timer) sudah patah dan saya terpaksa menggunakan jam biasa sebagai petunjuk. Tinggal 3 atau 4 kali dulang kuih semprit untuk dimasak. Kuih-kuih ini akan saya bawa pulang ke kampung nanti untuk hari lebaran.

Sambil menunggu oven ini selesai memasak saya mengambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Meyambut Hari raya Aidilfitri, Minal Aidil Wal Faizil buat para pembaca setia laman ini. Segala salah dan silap sepanjang penulisan saya datangnya dari saya sendiri dan segala kebaikan itu dari Allah s.w.t.

Bagi warga radio amatur yang akan pulang ke kampung halaman berhati-hati di jalan raya.

Dan akhir sekali marilah kita sama-sama saling maaf memaafi, saling bertegur-teguran dan berharmoni dalam menikmati hobi ini di bulan yang baik dan hari yang baik ini. Segala yang lepas lepaskanlah. Buang yang keruh dan ambil yang jernih... Insyallah hidup kita pasti lebih bermakna.

Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir Dan Batin

Related Posts with Thumbnails